Obraz s antickým motivem, který v druhé polovině 19. století namaloval pozdní prerafaelita John William Waterhouse a který znázorňoval mladé polonahé nymfy lákající Iásónova souputníka Hyláse do záhuby, se v posledních dnech stal předmětem veřejné diskuze.
Manchester Art Galery jej nechala skrýt, aby rozpoutala debatu na téma zobrazování žen. Také se tázala, zda je v pořádku kontext, v jakém se taková díla v galeriích objevují. Na uprázdněné místo návštěvníci mohli lepit vzkazy s názory. Už po týdnu však galerie dílo vrátila zpět a ukončila tak uměleckou akci, kterou uspořádala umělkyně Sonia Boyceová.
„Byli jsme zaplaveni reakcemi. Je úžasné vidět hloubku a rozsah emocí, který takový čin rozpoutal,“ uvedla dočasná ředitelka galerie Amanda Wallaceová. „Dílo je právem považováno za zlatý hřeb naší prerafaelitské kolekce, už jej viděly miliony návštěvníků. Doufáme, že experiment podpoří veřejnou debatu,“ pokračovala Wallaceová a dodala, že se jim dostalo reakcí od milovníků umění z celého světa.
„Sedmidenní absence ukázala, že lidé velice silně reagují na nadhozená témata. Chceme nyní tuto sílu využít pro další debatu,“ dodala ředitelka neurčitě. Kurátorka galerie Clare Gannawayová totiž během experimentu uvedla, že jí především vadí kontext, ve kterém je Waterhouse vystavován. Obraz Hylás a nymfy byl totiž součástí expozice nazvané „V honbě za krásou“, kde jsou vystaveni výhradně mužští autoři, kterým prý ženské tělo sloužilo výlučně jako pasivní dekorativní předmět či ženu znázorňovali pouze v pozici femme fatale.
Reakce na galerijní experiment byly převážně negativní, galerie byla dokonce obviněna z cenzury. „Odebrat dílo z veřejného prostoru není nijak zajímavá kritická reakce, ale nehorázné gesto. I výstřední viktoriánský pervert má právo malovat soft porno nymfy,“ napsal pro britský Guardian výtvarný kritik Jonathan Jones. Jedna z anonymních poznámek nalepených přímo v galerii pak žehrá na směr, kterým se feminismus vydal. „Stydím se být feministkou,“ stojí zde. (Další reakce najdete v článku Galerie skryla obraz s nymfami. Ukazuje prý ženu pouze jako objekt krásy.)
Zbývá podotknout, že kontroverzní akcí se manchesterské galerii především podařilo upoutat pozornost. A vlastně i upozornit na výrazné dílo britského klasika přelomu minulých století.