Dílo z galerie odebrali v pondělí a nahradili poznámkou, že uprázdněný prostor je určen pro diskuzi. Kurátorka Manchester Art Gallery Clare Gannawayová upozorňuje, že se nejedná o cenzuru, činem prý chtěli právě diskuzi rozpoutat. „Nejde nám o popírání existence uměleckých děl,“ ujistila dle britského Guardianu.
Malba s motivem z antických bájí v galerii visela v místnosti nazvané „V honbě za krásou“ spolu s dalšími díly konce 19. století, která převážně znázorňují krásy ženského těla. Zde však Gannawayová důrazně upozorňuje, že název kolekce je špatný. Jsou to prý výhradně mužští autoři, kteří se ženou za krásou. Ženské tělo jim slouží výlučně jako pasivní dekorativní předmět či jako zobrazení femme fatale.
„Jsem osobně trochu v rozpacích, že jsme se tím nezabývali dříve, naše pozornost bohužel směřovala jinam,“ dodala a přiznala, že k debatě nad uspořádáním kontroverzní místnosti galerii přivedla aktuální hnutí MeToo a Time’s Up věnující se problematice sexuálního nátlaku a zneužívání, která nyní doslova otřásají současným Hollywoodem i světovým veřejným životem.
Samo sejmutí díla Johna Williama Waterhouse, který patří mezi nejvýraznější představitele prerafaelitů, i následné veřejné reakce jsou uměleckým aktem Sonii Boyce. Umělkyně se události hodlá věnovat ve své březnové výstavě; zájemci jí své názory mohou tweetovat pod hashtagem #MAGSoniaBoyce.
Oslavujme ženu
První reakce se již objevily přímo v galerii, kde návštěvníci lepí lístečky se vzkazy přímo na uprázdněné místo. „Dobré téma k debatě, ale vraťte to prosím zpět. Analyzujme dílo v kontextu,“ stojí na jednom z nich. „Nedefinujme gender v dvojkové soustavě. Opravdu. Oslavujme ženu,“ píše s mnoha vykřičníky další. „Proč neodebrat i Sirény a Odysea z Galerie 6 postavené na stejném konceptu? Bylo by příliš těžké obraz odnést?“ stojí ironicky na třetím vzkazu, který odkazuje na dílo Angličana Williama Ettyho.
Lidé galerii dále vzkazují, že se jedná o nebezpečný precedens, upjatou a politicky korektní akci. „Nemám rád, když se odstraňuje umění a říká se, co je správné a co je špatné,“ vzkazuje umělec Michael Browne, který byl odebrání obrazu přítomen.
„Vím, že tady v podzemí existuje mnoho obrazů, které lze z principu považovat ofenzivní a které zřejmě nikdy nespatří světlo světa,“ říká dále a bojí se, že ani Waterhousův obraz se už nevrátí a že si takovýmto postupem vymazáváme vlastní minulost.
„Obraz se pravděpodobně vrátí, ale v trochu jiném kontextu. Nejde tu jen o jedno konkrétní dílo, ale o celý koncept galerie,“ reaguje kurátorka Gannawayová. Spolu s obrazem zmizely z manchesterské galerie i pohlednice věnované stejnému dílu. Waterhouse patří dle Guardianu mezi nejznámější prerafaelity. Některá jeho díla jsou podle mnohých na hraně pornografie, což je však při letmém pohledu na jeho tvorbu spíše diskutabilní.