Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: To není čert, to je Dominik Feri! zjišťují Naši furianti

  10:55aktualizováno  10:55
Klasika Naši furianti se v pražském alternativním prostoru Venuše ve Švehlovce dočkala moderní interpretace v podání souboru Depresivní děti touží po penězích.

Z moderní adaptace Stroupežnického kusu Naši furianti | foto: Depresivní děti touží po penězích

„Ježišmarjá, čert!“ „To není čert, to je Dominik Feri,“ zní podle mladých divadelníků současnými Honicemi, tedy vesnicí, kam Ladislav Stroupežnický děj svého realistického dramatu před 130 lety zasadil.

Tým okolo režiséra Jakuba Čermáka se rozhodl silně aktualizovat. Zatímco v původní verzi se zápletka točila okolo obsazení funkce ponocného, nyní se řeší kontrolor světelného smogu. Tam, kde zapůsobil podstrčený dopis s výhrůžkou, nyní stejně podvratně figuruje esemeska poslaná do éteru televize Óčko. Dnešními Honicemi tak defilují nahlouplé figurky, které se z nudy nechávají zlákat do osidel takzvaných Šmejdů a jejichž děti ze stejné nudy šikanují slabší či souloží na zastávce.

Fotogalerie

Depresivní děti jsou známy jako soubor, který si servítky nebere, divákům bez ostychu nabízí nahá mužská i ženská těla, jadrnou mluvu i nejcyničtější humor. Nesnaží se přitom jen prvoplánově šokovat, jeho výpověď je aktuální tady a teď.

Po poměrně poklidných kusech, mezi které patří téměř sociologická sonda Můj dům, můj hrad (recenze zde) a hlavně rozmáchlá inscenace Karáskova Snu o říši krásy (recenze zde), se nyní vrací k tomu nejdrsnějšímu. Čermák ukazuje český venkov jako místo, kde se střílí po komkoli tmavé pleti, bezmyšlenkovitě se nadává na EU a plive na osoby menšinové orientace. V silné nadsázce doplněné o zmíněná nahá těla se zde tepe do těch nejostudnějších vlastností.

Naši furianti

Depresivní děti touží po penězích (Venuše ve Švehlovce)

premiéra 9. dubna 2017

režie: Jakub Čermák

hrají: Janusz Hummel, Jiří Ratajík, Jana Machalíková, Richard Němec, Dominik Zezula, Jana Holečková, Jaroslava Masopustová, Barbora Šupová, Ondřej Kulhavý, Jiří Novotný, Hana Malaníková, Viktor Filip, Eva Mezihoráková, Zoja Oubramová, Darja Jílková, Alena Kardová, Barbora Mitošinková, Jaroslav Pěnička, Stanislav Štoček, Michal Kubát, Lukáš Štěpánek

Hodnocení­: 60%

Právě Stroupežnického kus kdysi šokoval – divákům uvyklým Tylových malovaných báchorek představil český venkov v syrovém světle, první uvedení způsobilo skandál, hra nebyla přijata. Nynější adaptace se o to snaží podobně, jenže vzhledem k segmentu diváků, který alternativní program Venuše ve Švehlovce vyhledává, však spíše s názory obecenstva souzní a jde jeho představám buranského venkova na ruku. I když je expresivní podání bohužel místy pravdě blízké, kus jen konformně klouže po povrchu stereotypů.

Na druhou stranu však Čermákova odvážná režie přináší několik silných obrazů, hlavně působivé popřestávkové intermezzo s maskami Miroslava Donutila a cynickou poznávačkou českých osobností. Zde Depresivní děti tnou do živého. Škoda, že se takových momentů nedočkáme víc, podobně silný je jen samotný úvod; zaujme i poločasové předčítání reálných reakcí na nedávnou aféru s černochem v Lidlu.

Už tradiční práce s neherci dodává kusu na autentičnosti, některým z nich však místy není vůbec rozumět. I přes tyto neduhy se však nejnovější produkce Depresivních dětí stává vyhledávanou a zcela vyprodanou inscenací. I když asi jen ve zmíněném segmentu divadelního obecenstva.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Plakát k festivalu Pražské křižovatky
První Pražské křižovatky připomenou, že nikdy nejde pouze o divadlo

Činohra Národního divadla pořádá 2. až 8. října na Nové scéně první ročník mezinárodního divadelního festivalu Pražské křižovatky. Zavítají sem umělci ze...  celý článek

Záběr z loutkového představení Blátem po hlavě
RECENZE: Nepitelné pivo Bláto, syrečky a kůň vzdali hold loutkářství

O mouchách, o lidech, o koních, o pivu, o těžkém vzduchu. O tom všem hraje královéhradecké Divadlo Drak ve své nejnovější loutkové inscenaci, kterou připravilo...  celý článek

Záběr z nové verze muzikálu Krysař
RECENZE: Landův temný muzikál Krysař zabírá i po letech a bez Landy

Vznikl před jednadvaceti lety, přesto se soudobé muzikálové produkci nadále vymyká.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.