Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Znásilněný Shakespeare

  10:34aktualizováno  10:34
Režisér Christoph Marthaler vešel v Česku ve známost najmě díky Festivalu německého jazyka - v jeho rámci byly v Praze před třemi lety uvedeny dvě inscenace tohoto Švýcara: Murx den Europäer... (Zab Evropana...) a Stunde Null (Nultá hodina). Podtitulem Cokoli chcete nazval svou režii Shakespearova Večera tříkrálového, která letošní ročník tohoto festivalu zahajovala.
Aniž Marthaler slevil ze své originální poetiky zpomaleného (či ustrnulého) času, monotonní dikce, směšnětrapných gagů a jakoby z hlubin podvědomí vyvřelých hudebně-pěveckých čísel, vtáhl do tohoto jevištního světa hrdiny Shakespearovy komedie. Jeho dvorní scénografka Anna Viebrocková navrhla scénu evokující omšelý interiér zaoceánské lodi; tím je přivoláván obraz lidské existence uzavřené v neutěšeném prostoru.

Místa s obdobnou atmosférou byla příznačná už pro zmíněné inscenace Zab Evropana... a Nultá hodina. Oba tyto projekty s neobyčejnou lehkostí a humorem demaskovaly společenské (i historické) iluze a stereotypy. Hořce připomínaly trapně patetickou a bezradnou lidskou existenci, občas se komicky vzpírající osudové setrvačnosti života, občas vrženou bezmocně do děje, jehož smysl je v nedohlednu.

W. Shakespeare:
Cokoli chcete

Schauspielhaus Curych

Režie: Christoph Marthaler

Scéna a kostýmy: Anna Viebrocková

Dramaturg: Stephanie Carpová

Uvedeno 3. října 2001 na Pražském divadelním festivalu německého jazyka.

Rozhovor s režisérem Christophem Marthalerem čtěte ZDE.

Tento pocit, příznačný pro dobu otřesených jistot a vykloubené skutečnosti, je také dominantním tématem Marthalerovy interpretace Shakespeara. Vratká paluba lodi, jíž náraz vln čas od času škubne, podráží pasažérům nohy stejně jako ve velkém množství konzumovaný alkohol a permanentní kocovina. Lze-li soudit podle kostýmů vycházejících z módy přelomu 60. a 70. let (ta se dnes v obměnách vrací), jsou to vesměs životem unavení reprezentanti posléze selhávajících ideálů. Orsino, zpitý, možná i zdrogovaný Don Juan, kdysi nejspíš okouzlený volnou láskou; Marie rovněž připomíná "květinové dítě", jehož dávná společenská aktivita se teď vybíjí ve zlomyslných intrikách; Olivie je spíš ryze současným, vyprázdněným, afekty zmítaným spratkem...

Asi by se v tomto výčtu dalo pokračovat a nacházet pro každou z postav její osobní příběh více či méně korespondující se základní vizí inscenace - obrazem současnosti řítící se nezadržitelně k neznámému, apokalyptickému konci. Ten je signalizován varovným houkáním, řezavě studeným bledým světlem a konečným katatonickým strnutím všech postav. Jen Šaškova píseň dává naději, že je to jen konec jednoho "příběhu", ne konec světa.

Po celé představení oceňujeme neobyčejnou múzičnost Marthalerových herců (úžasná sóla má Šašek Grahama F. Valentina), krkolomné klaunské pohybové kreace (tady dominuje obří Tobiáš Říhal Josefa Ostendorfa, který má stabilitu dubiska a energii a mrštnost mistrů bojových umění) i invenční snahu důsledně naplnit inscenační vizi. Jenže! - I čtenář této recenze trochu obeznámený s textovou předlohou, natož divák Marthalerovy inscenace cítí, že duch, rytmus a energie textu se přece jen musí nutně popsané vizi do jisté - a ne zrovna nezanedbatelné - míry vzpírat. Nakonec odcházíme znuděni a nezasaženi. Jako by se energie textu i jevištního díla navzájem rušily hned na scéně a na diváka v hledišti už mnoho z jejich působivosti nezbylo.

Schauspielhaus Curych přivezl na Pražský divadelní festival německého jazyka hru Cokoli chcete.

Schauspielhaus Curych přivezl na Pražský divadelní festival německého jazyka hru Cokoli chcete.

Režisér Christoph Marthaler při projevu před pražským představením Shakespearova Večeru tříkrálového.

Autor:



Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Zemřel český dýdžej Michal Maudr známý pod přezdívkou DJ Loutka

DJ Loutka

Ve věku 51 let zemřel jeden z nejznámějších českých dýdžejů a výrazná postava tuzemské taneční scény Michal Maudr,...

Další z rubriky

Vážností bychom Vlasy pohřbili. Čekejte hvězdy i holé zadky, láká režisér

Šimon Caban na zkouškách muzikálu Vlasy

Se zdravým nadhledem pracuje režisér Šimon Caban na muzikálu Vlasy pro pražské Divadlo Kalich. Nehrozí prý patos ani...

Koně v cirkusu. Už se ozvali ochránci, drezúra to ale není, zní z Letné

Záběr z představení Bestias, která na Letní Letnou veze soubor Baro d´Evel Cirk...

Na nezvyklé zapojení zvířat láká jedna ze zahraničních hvězd letošního ročníku novocirkusového festivalu Letní Letná. V...

Jako Jonathan Livingston Racek. Akrobati Losers poletí Vzduchem

Oficiální ilustrační foto k představení Vzduchem

S nadsázkou se dá říci, že když se v pražských Letenských sadech v druhé polovině srpna nahlas zavolá Letní Letná, ozve...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz