Scénografové na Pražském Quadriennale soutěží ve dvou kategoriích: v divadelní architektuře a v instalacích národních expozic, které představují to nejlepší ze světové scénografie. Zde také probíhá boj o hlavní cenu přehlídky, Zlatou trigu.
Ten, kdo Zlatou trigu nezíská, může doufat, že na něj z četných cen zbude alespoň medaile či čestné uznání za kostým či výpravu nebo některá ze zvláštních cen poroty. Země, které odjedou z Quadriennale zcela s prázdnou, může potěšit alespoň výrok generálního kurátora Jaroslava Maliny, podle něhož si cenu zasloužili všichni minimálně za účast.
Zatímco na minulém Quadriennale porota přiřkla trofej hostitelské české expozici, kterou vytvořil Šimon Caban a Simona Rybáková, letos na český stánek z dílny Davida Marka nezbylo ani čestné uznání. Ale nakonec Češi tak zcela naprázdno nevyšli, protože předseda poroty André-Louis Perinneti poslal české divadelní veřejnosti pomyslnou medaili za statečnost, s jakou překonala katastrofální povodně. Ostatně právě obrazy zkázy ze zaplavených divadel vystavil domácí tým v sekci divadelní architektura.
Zlatou trigu za svůj jednoduše řešený bílý národní stánek odvážejí Britové, kteří si navíc připsali zlatou medaili za vystavené kostýmy ke Snu noci svatojánské. „Ve Velké Británii nejsou scénografové moc vidět, takže na Pražském Quadriennale se vždycky nejvíc těším na setkání s mezinárodní scénografickou komunitou, “ libovala si autorka návrhu britského pavilonu Kate Burnettová. Britové vůbec letošní přehlídku opanovali: do třetice získali ještě zlatou medaili za nejlepší výpravu k inscenaci Händlovy opery Tamerlano, kterou vytvořil rodák ze Zimbabwe Richard Hudson.
V „disciplíně“ kostým porota vedle Britů ocenila také rumunskou a finskou výtvarnici. Zazářila rovněž Korejka Hye-Suk s návrhy k Mozartově Kouzelné flétně.
V sekci divadelní architektura bodovaly čestným uznáním Švédsko a Rusko, stříbrnou medaili pak získaly Španělsko a Švýcarsko a zlatou Itálie za „futuristický“ projekt Renza Piana Park hudby.
Pražské Quadriennale 2003. |