Lukáš Bundil (vlevo), Petr Lexa (vpravo) a Dalibor Cidlinský z kapely Slza s...

Lukáš Bundil (vlevo), Petr Lexa (vpravo) a Dalibor Cidlinský z kapely Slza s tříplatinovou deskou za album Katarze | foto: Jiří Štarha, Universal Music 

GLOSA: Showbyznys jde s dobou. Zlatá deska je teď i za streaming

  • 0
Pravidla pro udělování zlatých, respektive platinových desek za prodeje audionosičů se mění. Kapela Slza dostala ve čtvrtek za svou nahrávku Katarze ocenění tříplatinové. Podle nových pravidel Mezinárodní federace hudebního průmyslu to znamená utržit na albu více než tři miliony korun.

Hudebnímu byznysu chvíli trvalo, než vzal na vědomí, že ne všichni fanoušci chtějí obléhat kamenné krámy, aby si odtud v tlačenici odnášeli fyzické nosiče s nahrávkami svých hrdinů.

Ale když už se vydavatelství naučila žít s tím, že část muziky se prodá jen v digitální podobě a pomalu rostoucí množství lidi se spokojí jen s tím, že si hudbu za měsíční poplatek přehrává on-line, logicky musel přijít další krok – změnit pravidla, jak úspěch vydaných alb měřit.

Zlatá deska, to býval pojem. Ještě v roce 1993 se v Česku udělovala za padesát tisíc prodaných nosičů, platina byla za sto tisíc. Jenže po roce 2000 s vývojem trhu s nahrávkami začala federace IFPI postupně kritéria rozvolňovat, až v roce 2013 stačilo na zlatou desku prodat pět tisíc cédéček a na platinovou deset tisíc.

Jenže dnes je prodej fyzických nosičů už jen jedním z mnoha způsobů, jak za hudbu vybírat peníze. Možná stejné obnosy připutují do vydavatelství za prodeje v online obchodech, kdy si fanoušci mohou do svých zařízení stáhnout jednotlivé skladby, a samozřejmě se rozmáhají i takzvané streamovací služby. Za měsíční poplatek v řádu nízkých stokorun se vám otvírá nepřeberný hudební svět. Minimálně z mainstreamové hudby prakticky nenarazíte na nic, co by v Apple Music, Spotify a dalších přehrávadlech chybělo.

Takže nyní musí interpret na všech platformách utržit půl milionu korun, aby dostal zlatou desku, a milion, aby měl nárok na platinovou. Obdobně to funguje u filmů, kde se vedle návštěvnosti, jež vypovídá víc o popularitě než komerčním úspěchu, hlídá rovněž úhrn tržeb z kin.

Než se spustí závistivé reakce, jak tomu tak bývá, když vzduchem začnou lítat miliony – nic to nevypovídá o tom, kolik ze zmíněných „tří míčů“ doputuje k samotné kapele, která na čtvrteční akci v pražském Jazz Docku s plaketami ochotně pózovala. Ale jak se nechal slyšet klávesista a producent Slzy Dalibor Cidlinský – to ocenění teď zase dává smysl.