Zevrubná retrospektiva prochází půlstoletím Hoepkerovy tvorby, katalog má podobu velké samostatné knihy, v níž se nacházejí i práce, které expozice, tedy alespoň její berlínská podoba, neobsahuje.
Důvod, proč zde psát o Hoepkerově bilanci, je hned několikerý. Jde přesně o ten typ výstavy, kterých je u nás bohužel nedostatek – tedy o samostatné představení ve světě uznávaného tvůrce.
Hoepkerova retrospektiva v sobě přirozeně obsahuje "dějiny obrazem" a mnohé z toho, co jeho snímky zachycují, by pro české publikum jednak bylo užitečnou konkretizací povšechně známých skutečností, jednak by tuzemští diváci mohli Hoepkerovi v některých momentech dobře rozumět – zejména záběrům, na nichž s vynikajícím smyslem pro vystižení tísnivosti a absurdity zachytil prostředí "východního" Německa od konce 50. do začátku 90. let.
Kromě toho by autorovo fotožurnalistické a dokumentaristické zaměření konvenovalo preferencím zdejšího publika, čehož každoročním důkazem je vysoká návštěvnost přehlídek World Press Photo a Czech Press Photo.
A konečně: "vyžilé", přitom však přívětivé, protože prostorné a sympaticky neformální prostředí někdejšího poštovního úřadu, kde sídlí Berlin C/O neboli Kulturní fórum pro fotografii, je přesně tím druhem instituce, kterou fotografie v Česku postrádá.
Těžiště Hoepkerovy tvorby leží v 60. a 70. letech, částečně pak i v dekádě následující. Zatímco v pomyslné první polovině své tvůrčí dráhy fotograf tvořil převážně na černobílý materiál a metodou klasického humanistického dokumentu, od 80. let pracuje zejména s barevnou škálou a vizuální jazyk jeho snímků více vyhovuje časopiseckým poptávkám po fotogenických "peckách".
A tak výtečná fotografie z 11. září 2001, kterou Hoepker zvolil na titul své knihy i na pozvánky k berlínské instalaci, totiž záběr několika mladých lidí, kteří debatují na pozadí zasaženého Manhattanu, je v díle pozdního Hoepkera spíše výjimkou.
Autor procestoval svět, viděl a zaznamenal leccos úchvatného, nicméně v jeho pozdější tvorbě jsou nejkvalitnější snímky z New Yorku, kde dlouhodobě žije a které vznikly z hlubšího porozumění tamějšímu prostředí.
Bezvýhradně vynikající je však černobílá část retrospektivy obsahující například série snímků boxera Muhammada Aliho nebo politika Williho Brandta, reportáž z výcviku amerických mariňáků, sociální dokumenty z USA či soubor dětí hrajících si u berlínské zdi.
Tady se potkáváme se skutečně zlatým fondem. Český zájemce může do Hoepkerova díla alespoň nahlédnout na internetových stránkách www.magnumphotos.com.
THOMAS HOEPKER - Retrospektiva
Padesát let fotografie. Pořádá C/O Berlin ve spolupráci s agenturou Magnum Photos. Otevřeno v prostorách C/O Berlin do 23. září, vstupné plné 5 eur, snížené 4 eura.
THOMAS HOEPKER - Photographien 1955–2005
Nakladatelství Schirmer/Mosel, Mnichov, 272 stran, cena brožované verze na amazon.de 35 eur.
Hodnocení MF DNES: 70%