Podle vedení české první scény s touto legendární pěvkyní odešel jeden z posledních pamětníků éry dirigenta Václava Talicha a jeden z největších tuzemských umělců 20. století.
Sólistkou Národního divadla byla sopranistka Maria Krombholcová-Tauberová v letech 1936 až 1973.
Maria Tauberová, vlastním jménem Proskeová, se narodila 28. dubna 1911 ve Vysokém Mýtě na Ústeckoorlicku, ale mládí strávila ve Vídni. Posléze studovala i v Miláně.
Když se začala věnovat zpěvu, zvolila si za umělecké jméno překlad rodného jména matky, která se jmenovala Holubová. Zahrála si i v několika filmech.
Manželem Marie Tauberové byl dirigent Jaroslav Krombholc (1918 až 1983), s nímž spolupracovala v divadle, v nahrávacích studiích i při písňových koncertech, kdy ji doprovázel na klavír.
Během dlouhé kariéry ztvárnila Tauberová na 50 rolí převážně koloraturního, ale i lyrického oboru. Její nejmilejší byla Karolina ze Smetanových Dvou vdov. Stala se i její poslední úlohou na jevišti "zlaté kapličky".
Umělkyně vynikala také v dalších smetanovských postavách - zpívala Mařenku v Prodané nevěstě nebo Barče v Hubičce. Stejně oceňována byla její Liška Bystrouška v Talichově nastudování Janáčkovy opery. Byla také první Mirandolinou ve stejnojmenné opeře Bohuslava Martinů a zpívala a natočila i jeho Juliettu.
K proslulým kreacím Tauberové patřily ve světovém repertoáru Zuzanka z Mozartovy Figarovy svatby, Verdiho Gilda z Rigoletta a Violetta z Traviaty, Královna noci z Mozartovy Kouzelné flétny či Zerbinetta ve Straussově Ariadně na Naxu.
Kritika oceňovala na jejím pěveckém umění technicky dokonale zvládnutý zvonivý soprán, muzikální inteligenci a herecké mistrovství, ale i osobní šarm a smysl pro humor.