Z inscenace Očištění

Z inscenace Očištění | foto: Jihočeské divadlo - Petr Neubert

Zelenkovo příliš doslovné Očištění táhnou herecké výkony

  • 1
Českobudějovické Jihočeské divadlo uvedlo v české premiéře hru Petra Zelenky Očištění. V současných kulisách nastoluje věčné téma zločinu a trestu.

Spisovatel Michal (Jiří Šesták) znásilní jedenáctiletého chlapce od sousedů. Chce se přiznat otci dítěte i své ženě, ale nedokáže překonat strach. Nakonec se upne k možnosti veřejného doznání a vystoupí v televizním pořadu Očištění.

Vděčné téma televizní machinace s člověkem Zelenka téměř dokonale vyčerpává. Typické fráze a postavy spíše pobaví, než překvapí. Protivně empatická moderátorka i její akčnější a tupější mladá nástupkyně, dramaturg, který řeší jen sledovanost, a vydavatel snažící se z průměrného spisovatele vytěžit kapitál – to vše jsou figury, kterými dramatik obžalovává kulturu a sdělovací prostředky z povrchnosti, hlouposti a průměrnosti.

Z inscenace OčištěníZ inscenace Očištění

Tomu diváci jistě rozumí a asi je to také štve. Jen jestli je autor trochu nepodceňuje. Proč tolik ilustrace a karikatur?

Privátní tíha viny má mnohem hlubší, skutečně existenciální charakter. Jiří Šesták přitahuje diváka svým ostýchavým, převážně introvertním, a proto uvěřitelným projevem. Exceluje v předposledním výstupu – sám na zcela prázdné scéně s vinou, kterou navzdory kariérnímu vzestupu nelze smazat.

Klenoty i v menších rolích

Jaroslava Červenková hraje nevděčnou roli spisovatelovy manželky, nesmí z podstaty vyniknout z průměrnosti. Lenka Krčková coby její sestra zaujme zpočátku neschopností smysluplně naložit se svým životem, ale její postupně vzrůstající citová otevřenost částečně podpoří Zelenkovo skromné přesvědčení, že neumí dobře psát ženské postavy.

Mezi muži se, i v menších rolích, objeví klenoty – Kupkův nakladatel je přesnou směsicí kamaráda a racionálně uvažujícího obchodníka; otec zneužitého chlapce (Martin Hruška) je skvělou ukázkou špatně maskované chlapské citlivosti.

Z inscenace Očištění

Zelenka se osvědčil jako dramatik s velmi dobrým citem pro přirozený dialog. Tentokrát byl veden mladistvým srdcem poctivého skauta, který chce upozornit na morální rozplizlost současné společnosti.

Inscenace však vykresluje absurditu "diktatury zábavy" zbytečně poctivě. Režisér Glaser a dramaturgyně Šubrtová ji mohli některými škrty zpřehlednit. Scéna Jaromíra Vlčka je chladná a funkční, bohužel málo esteticky nápaditá. Šestákův výkon v hlavní roli přidává hodnocení minimálně deset procent.

Hodnocení: 70 %