Obě země spojuje dlouhá tradice sklářství a skoro stejně dlouhá spolupráce v oblasti tvorby sériově vyráběného skla i unikátních ateliérových kousků. Právě to je na výstavě, jež trvá do 28. února, nejzajímavější.
Překvapí třeba instalace souboru Můj milý lovec z Lavandyss Aleny Matějkové, v němž autorka přetavila do skla loveckou pušku, několik trofejí, a dokonce i skříň s úlovky.
A v neposlední řadě i dámské kousky Asy Jungeliusové, která ze skla stvořila obří rtěnku, lak na nehty a dvě kabelky. S nadsázkou pojatý nápad a precizní provedení.
Skleněné dvacáté století
České a švédské sklářství má i inspirační paralely: na odkaz českých velikánů skleněné plastiky navazuje Ann Wolffová, jejíž Dvojhlavu je ve Skleněném expresu možné vidět, mnoho vystavujících švédských umělců navíc spolupracuje se sklárnou Ajeto v Lindavě.
Výstava prezentuje nejen současnou spolupráci, ale v průřezu vlastně celé dvacáté století švédského sklářství.
Uměleckoprůmyslové muzeum má za sebou už soubornou výstavu švédského designu z roku 2004, a i když je takhle menší a zaměřená jen na sklo, stojí za to.
Doprovází ji i přehledný katalog a v polovině ledna i komentovaná prohlídka s Alenou Matějkovou, autorkou vystavených loveckých artefaktů.
HODNOCENÍ MF DNES 70%