Helga Hošková-Weissová: Zaživa.

Helga Hošková-Weissová: Zaživa. | foto: REPRO: ŽIDOVSKÉ MUZEUM V PRAZE

Zážitek z výstavy židovské malířky kazí počet obrazů

  • 1
Židovské muzeum v Praze uspořádalo v Galerii Roberta Guttmanna retrospektivní výstavu obrazů a kreseb Helgy Hoškové-Weissové. Ta se narodila do židovské rodiny v Praze, v deseti letech byla z rasových důvodů vyloučena ze školy a v roce 1941 deportována s rodiči jedním z prvních transportů do Terezína.

V terezínském ghettu si ve volném čase psala deník a kreslila. Během téměř tří let zde strávených vznikl soubor více než sta kreseb, jež zachycují tamní každodenní život z pohledu dvanácti- až čtrnáctileté slečny, nucené rychle dospět.

Helga Hošková-Weissová: Vyvrácené kořeny, 1983

Kresby a drobné malby, jichž je ve skleněných vitrínách uprostřed expozice představeno na třicet, charakterizují často zdánlivě nedůležité detaily a rafinovaně pojatá dějovost. Nepřehlédnutelným problémem však zůstává vystavení na první pohled rozpoznatelných reprodukcí místo originálů.

Na zdech je rozvěšeno kolem třiceti pláten, která jsou různě datovaná: od roku 1948 až po současnost. Nesmírně plodné bylo v malířské tvorbě Helgy Hoškové-Weissové období po absolvování Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, kde navštěvovala i ateliér Emila Filly.

Přeplněná galerie

V cyklu příznačně nazvaném Kalvárie z počátku šedesátých let se vyrovnávala se zážitky z lágrů. Převažovala zde ostrá energická kresba, tvrdá expresivní linka a tlumená barevnost kontrastující s umrlčí žlutí. Vystavené práce souboru náleží díky své vnitřní naléhavosti k vrcholu expozice.

Helga Hošková-Weissová: Vybírání odpadků, Terezín, 1942Jako celek má však výstava uspořádaná k autorčiným osmdesátým narozeninám plno trhlin a šrámů. Vedle chybějících originálů kreseb z období druhé světové války schází expozici především pečlivější kurátorský výběr maleb a koncepčně pojatá instalace.

Již na první pohled je v galerijním sále mnohonásobně víc obrazů, než by mělo být, chybějí navíc dostatečné odstupy mezi jednotlivými plátny. Méně by proto v daném případě znamenalo jednoznačně lépe.

HELGA HOŠKOVÁ-WEISSOVÁ: Obrazy a kresby
Židovské muzeum v Praze
Do 29. listopadu
HODNOCENÍ MF DNES 50%