Kapela, kterou prošla dlouhá řada známých hudebníků a zpěváků (Věra Nerušilová, Karel Zich, bratři Nedvědové), se na albu Zatím dobrý... představuje v aktuální sestavě, která se ustavila v roce 2004, kdy tragicky zemřelého Karla Zicha nahradil Jiří Holoubek. Z původní sestavy z roku 1960 je dnes přítomen už jen kapelník a kytarista Jiří Tichota.
Jak vznikl Spirituál kvintetSpirituál kvintet byl založen na podzim r. 1960 čtyřmi členy Vysokoškolského uměl. souboru, z nezodpovědné iniciativy Ivo Macha, zvaného Dědek. Šlo o mužské kvarteto, vedle basa Macha u jeho zrodu stáli tenor Miroslav Keller - Velký Bubo, baryton Miloslav Kastelovič z Dolného Kubína - Kagan čili Malý Bubo a Jiří Tichota - Tichák, vzhledem k hlasovému rozsahu jmenovaný raději kapelníkem. Veřejný debut se konal v r. 1962 na Mezinárodním jazzovém festivalu v Karlových Varech, existuje nahrávka vystoupení. Tento "Spirituál kvartet" byl první folkovou formací v tehdejším Československu, ale netušil to. Slovo "folk" bylo totiž zcela neznámé, jediné uplatnění nabízely všelijaké jazzové akce a tak první koncerty se konaly na pódiích, kde s námi hrálo Junior Trio mladičkého J.Hamra, S+H Quintet K.Velebného a nejčastěji Traditional Jazz Studio P. Smetáčka. S tím jsme občas nejen společně vystupovali, ale nahráli jsme spolu i snímky pro Supraphon. |
Album Zatím dobrý... sice přináší nové písně, některé dokonce přímo napsané Spirituál kvintetu "na tělo", což je v kontextu historie souboru značně ojedinělým zjevem. Zároveň ale jaksi shrnuje nejrůznější známé polohy souboru. Žádná ze skladeb přitom tak či onak neční, fanoušek kapely, který je na podobné mixy zvyklý z koncertů, si přijde na své.
Na ploše jednoho disku se tak setkávají úplné novinky s tradicionály a přetextovanými spirituály, čeština s angličtinou, do folk-spirituálového ražení vstupují dvě renesanční písně, připomínající repertoár kapely ze začátku 70. let.
A jsou tu i jisté inovace či nepříliš známé polohy, většinou k dobru věci. Sólistka Irena Budweiserová v Tohle už znám ukazuje, že umí zazpívat i vyloženě civilně, bez známé exaltace. V Jak mám to říct? se objevuje - přes spirituálový text - poměrně autentické bluesové cítění celé kapely, podkreslené foukací harmonikou Jiřího Cerhy.
Pro Spirituál kvintet netypické nástroje znějí i v pár dalších písních, konkrétně baskytara, elektrické varhany, trubka a bicí. Známý sound kapely, v němž dominují kytary, tak příjemně obohacují a rozšiřují - klidně by se skupina nemusela bát využívat studiových hostů v ještě větší míře, doba folkového kytarového purismu je naštěstí dávno za námi.
Asi jediné, co do kontextu alba a vlastně celé "spirituálovské" tvorby nezapadá, je jazykový styl textu Miloše Rejchrta k Cerhově písni Sedmá pečeť (příliš hovorových koncovek a celých obratů atd.). A to je skutečně vzhledem k celkovému vyznění alba, které patří v kontextu dosavadní tvorby Spirituál kvintetu ke zdravému průměru, skutečně detail.
Spirituál kvintet: Zatím dobrý...
vyd. Universal, čas 41:27
Hodnocení iDNES.cz: 70 %