První den má za sebou po čtvrtku soutěž mladých kapel o cenu Krteček na scéně Kaplička. Uvádí ji duo Tomy a Jerry, v civilu písničkář Jeroným Lešner a publicista Tomáš Hrubý. Otevřelo ji jihlavské trio Epy de Mye, čerstvý držitel Porty, které zařadilo i rychlou instrumentálku od Django Reinhardta.
DÁLE ČTĚTE
Karel Plíhal se velkolepě vrátil na Zahradu
"Vypadá to tady skvěle, i perfektní stánky, jsme nadšeni. Po Portě máme velkou motivaci, ale řekla bych, že úroveň kapel je tu vyšší než na Portě, všichni jsou takoví nabití," řekla po vystoupení kontrabasistka Lucie Cíchová.
Jazz a blues nabídlo duo Hořký kafe, odpíchnutý folkrock s flétnou, houslemi i buzuki pražský Taliesyn. Jejich muzika inspiračně vychází z Jethro Tull, ale rozvíjejí v ní své vlastní nápady.
Folk s prvky cikánské, balkánské hudby i swingu přivezl košický Divozel, loni úspěšný na Trampské Portě. I to zahradní je letos přijalo nadšeně, především zpěvačku Lucii Horňákovou. Úpravy českého i cizokrajného folkloru zahráli s velikým drivem mladí muzikanti ze Šternberka 16 strun a šmytec.
DÁLE ČTĚTE
Spirituál kvintet je sociální fenomén
S rockovým nápřahem, bezpražcovou baskytarou, poetickými i humornými texty a zpěvačkou Makrétou Babczynskou, přitažlivou nejen hlasově, se předvedl objev letošního Moravského vrabce, trio Mistři a Markétka.
První Koncert o Krtečky uzavíral Burana Orfchestr, který vzbudil rozporuplné reakce na škále to je cirkus - jdu radši na zmrzlinu až po nadšení z energického projevu a hudební pestrosti, již tvoří mimo jiné tak rozdílné nástroje jako tuba, tenorsaxofon, niněra či loutna.
Takřka do posledního místa se ve čtvrtek zaplnila scéna Radnice před odpoledním recitálem skupiny Devítka. V ní hrají Honza a Jindřiška Brožovi, vystupující zároveň se Žalmanem. V nové sestavě s kytaristou Petrem Havrdou, který střídá tři nástroje, promísili hity Přišel jsi z dálky nebo Romeo a Julie novinkami I Want All a Loď.
Jindřiška Brožová míní, že i když v Devítce nyní schází kontrabas, získala muzika barvy v jiných rovinách. "Potěšilo mě, kolik lidí na nás přišlo, a doufám, že se jim bude líbit i nová sestava." Devítka chystá nové album, s hosty na bicí a basu by mělo vyjít příští rok. "Honza má písničky na dvě desky, vybere se to nejlepší," doplnila Brožová.
Narváno bylo i odpoledne na Kapličce, kde hrál Žalman se starým triem, Pavlínou Jíšovou a Tondou Hlaváčem. Publikum bouřilo a zpívalo s triem největší hity jako Já, písnička, Prázdný schránky nebo Přijela jsem v cadillacu.
"Byl to trochu nostalgický pocit. Ukázalo se, že lidé chtějí zpívat písničky, které znají, ale naučit se i ty nové, bylo vidět, že jsou na nás nažhavení. To, že mladí si s námi zpívají ty staré fláky, je pro mě po těch 38 letech hraní nejkrásnější odměna," řekl Žalman.
Toho večer podruhé dojali diváci v amfiteátru. Při písni Ho ho watanay, kterou s ním na pódiu zazpívali členové kapely Pouta i Jíšová, mu zažehli stovky plamínků na svíčkách a zapalovačích, a popřáli mu tak k jeho šedesátinám.
DÁLE ČTĚTE
Zahrada začala "super" předkoncerty
Dramaturga Zahrady Michala Konečného potěšilo, že se festival omlazuje. "Zahlédli jsme tu spousty vyloženě mladých lidí, určitě i mnoho těch, kteří přijeli poprvé. Asi cítí, že Zahradu děláme i pro ně, že nejsme žádný usedlý festival jako řada jiných. Pokud jde o Krtečky, je to nářez a muzikantsky špičkové a zajímavé, o což v Konkursu Zahrady jde. Nestačí, že je muzika kvalitní, musí být i něčím nová a zajímavá," uvedl dramaturg.
Čtvrteční program v amfiteátru rozjeli loňští Krtci, spirituáloví Bezefšeho a Šantré, se střídavě sólující a doprovázející bezpražcovou basou a možná nejlepší zpěvačkou v mladých folkových kapelách vůbec, Inkou Tognerovou. Její hlas se rozpíná od jiskřivých a vypjatých poloh až k nejněžnějším odstínům.
Večer vrcholil mezi půlnocí a druhou hodinou ranní. "To je ale kravál," vykřikl překvapeně Míša Leicht z Copu, když při jeho sólovém recitálu na forbíně náhle zezadu zaduněly bicí, rozhrnula se opona a blues s ním dohrála skupina Fleret. Ta spolu s Jarmilou Šulákovou celý koncert uzavírala a sedmasedmdesátileté zpěvačce se při loučení s nadšeným hledištěm lámal hlas dojetím.