Filharmonie chce oslovit všechny milovníky hudby
V pořádání festivalu, jehož předloňský první ročník zaznamenal úspěch u posluchačů, vidí jeho hlavní organizátorka, dramaturgyně zlínské filharmonie Jindra Keferová hned několik poslání.
"Hudba dokáže zasáhnout city člověka. Má sloužit k překlenutí zla, nenávisti a agresivity, což je právě v těchto dnech velmi aktuální téma. A proto posluchačům prezentujeme festivalovou hudbu nejen pro chvíle pohody, ale také pro zamyšlení," říká Keferová.
Dalším důvodem pořádání přehlídky duchovní hudby je podle dramaturgyně oslovení širší veřejnosti, která nenavštěvuje žádný z koncertních cyklů Filharmonie Bohuslava Martinů.
"Na festivalu prezentujeme hudbu, která je nad rámec našeho normálního koncertního života. Na každém z koncertů se snažíme divákům přinést dramaturgicky zajímavou událost, která by vyhovovala všem milovníkům hudby," dodává k záměrům pořadatelů Keferová.
Festival nabízí českou premiéru i skladby Mozarta
Zahajovací koncert, který se uskuteční v sobotu v Kroměříži a poté v neděli ve Zlíně, je celý sestaven ze zpěvných duchovních skladeb jednoho z největších skladatelů všech dob, Wolfganga Amadea Mozarta.
Na koncertě zazní mimo jiné drobná, avšak geniální skladba pro čtyři hlasy Ave verum corpus, kterou Mozart napsal v posledním roce života, nebo část Agnus Dei ze Mše C dur - Korunovační. Divákům se tentokrát představí přední česká pěvkyně pražského Národního divadla Zdena Kloubová za doprovodu orchestru Filharmonie Bohuslava Martinů pod vedením Jaromíra Krygela.
Na třetím koncertě v Uherském Hradišti se posluchači dočkají uvedení české premiéry skladby Magnificat anglického soudobého autora Johna Ruttera, který je populární nejen v Anglii, ale i v Americe.
"Píše hudbu pro stovku sborů. I když jde o skladby moderní, vyznačují se svou melodičností. Pro posluchače by proto mohl být náš výběr přitažlivý a mít úspěch," seznamuje návštěvníky festivalu s tímto u nás téměř neznámým skladatelem ředitel zlínské filharmonie Marek Obdržálek. Sólově na tomto koncertě vystoupí sopranistka Zuzana Fišerová. Dirigování se ujme šéfdirigent Filharmonie Bohuslava Martinů Tomáš Koutník.
Ani závěrečný koncert nepostrádá na zajímavosti. Brněnský akademický sbor v čele s šéfdirigentem Janáčkovy opery v Brně Jaroslavem Kyzlinkem, tehdejším dirigentem zlínského komorního sboru Canticum Camerale, představí posluchačům v kostele svatého Filipa a Jakuba ve Zlíně jen zřídka hranou skladbu francouzského autora Francoise Poulence Sedm responzorií z temnot.
Poulence byl nejmladším členem slavné Pařížské šestky, skladatelské skupiny, která byla společně s Igorem Stravinským v prvních letech po 1. světové válce přímo symbolem modernosti a novátorství v západoevropské hudbě.
Koncerty jsou žádané, chybí ale peníze
jak se shodují a zdůrazňují pořadatelé ze zlínské filharmonie, o koncerty je z řad publika zájem, hudba se líbí. Ale nejsou peníze na to, aby koncertů mohlo být více i v jiných městech. Před dvěma lety si festivalové nálady užili posluchači také ve Veselí nad Moravou a Bystřici pod Hostýnem. Letos už si to nemohli dovolit.
"Koncertní vystoupení nabízíme v mnoha kostelích zlínského regionu. Většinou se ale setkáváme s jedinou odpovědí. Všichni by moc rádi naše koncerty uváděli, ale nemají dostatečné množství peněz na zaplacení účinkujících," říká k současné situaci Obdržálek.
Problémem je podle něj i to, že podle papežského výnosu je v kostelích zakázáno vybírat vstupné. "To se řeší dobrovolným vstupným, které ale nestačí. Finance proto musejí být zajištěny dopředu, a to sponzorskou cestou," dodává ředitel filharmonie Marek Obdržálek.