Snímky z Popmuzea najdete ve fotogalerii.
ANKETA
Dáte na doporučení hudebních kritiků? - hlasujte ZDE
"Na té jsem se naučil první akordy a hrál jsem na ní i první tři roky na koncertech," svěřil se iDNES Pavol Hammel.
Popmuzeum založila parta nadšenců, především z řad hudebních novinářů. V listopadu 1998 dostala nápad, že by mohla otevřít stálou expozici a archív populární hudby. Myšlenku se podařilo zrealizovat v prostorách v Besední ulici v Praze.
Traduje se, že prvotní myšlenka vznikla v populární vinárně U Sudu. "Možná, že to je pravda, ale spíš se kloním k myšlence, že nás to napadlo při práci na seriálu Big Beat pro Českou televizi," vzpomíná ředitel divadla Aleš Opekar.
Těžkou ránu však muzeu zasadily povodně. Velkou část expozice, obsahující kromě vzácných hudebních nástrojů i nejrůznější zesilovače, pedály, projektory, gramofony, časopisy a kostýmy, se podařilo zachránit.
Nové útočiště muzeum našlo v kulturním centru Kaštan v Praze na Břevnově, kde zahájilo působení výstavou Zabte ho, je to kritik! připravenou "kurátorem" Radkem Diestlerem.
Expozice mapuje českou hudební publicistiku od předválečné éry až do roku 1989. Část exponátů pochází z archívu muzea, část poskytla Městská knihovna v Praze, zbytek zapůjčili soukromí sběratelé.
Hammel v nově otevřeném Popmuzeu ještě nebyl: "Chystám se tam hned, jak budu v Praze. Je senzační, že něco takového vzniklo."
Mezi nejvzácnější exponáty Popmuzea patří violoncello Pavla Chrastěny, někdejšího člena skupiny Olympic, na které basoval koncem 50. let v rock'n'rollové skupině Samuels Band. Basové kytary byly v té době finančně nedostupné. Zajímavé je, že violoncello bylo ozvučené pomocí gramofonové přenosky píchnuté do dřeva.
"Velmi si ceníme ioniky, často užívaného nástroje východoněmecké výroby, který se u nás v šedesátých letech v rockové hudbě hojně využíval a pak ještě hojněji vyhazoval," říká Aleš Opekar.
Návštěvník má také možnost zahrát si na hudební nástroj, například bicí podle rytmického vzoru ze sluchátek, nebo si osahat gramofony a mixážní pult, tedy dýdžejské "hudební nástroje".
Popmuzeum spravuje i depozitář v Praze-Horních Počernicích. Jsou tam písemné dokumenty, nahrávky a audiovizuální záznamy, hudební nástroje a přístroje, které se do Kulturního centra Kaštan nevešly. Další část je v Brně - obsáhlý archív vinylových desek.
Popmuzeum má otevřeno od středy do neděle, od 16 do 20 hodin.