Z Vinohrad odcházejí Moravec i Teplý

  • 8
Martin Stropnický má za sebou rok ve funkci šéfa činohry Divadla na Vinohradech. Ačkoliv říká, že dvanáct měsíců je krátká doba, přesto dozrál čas k určitým změnám. Odcházejí Miroslav Moravec, Jan Teplý a další ze starších herců. Místo nich má přijít mladá krev.

"Snažili jsme se v letošní sezoně pootočit divadlo trochu jiným směrem, než jakým se ubíralo v posledních několika letech, a v tom hodláme pokračovat," říká Stropnický.

Dramaturgie chce nadále mít co nejširší záběr a sázet na kvalitní tituly, v nichž nebude chybět česká premiéra. Divadlo opět počítá především s hostujícími režiséry a v příští sezoně chce pozvat i několik hereckých hostů: termínovanou smlouvu na Vinohradech dostala například Vilma Cibulková, která ztvární lady Macbeth.

Shakespearova tragédie v režii Hany Burešové bude mít premiéru v listopadu a stane se tak první novinkou příští sezony. Stropnický však nezaměřil hledáček jen na herce zvučných jmen. "Sledujeme také některé studenty posledních ročníků DAMU," tvrdí.

Změny čekají nejen diváky, ale i zaměstnance divadla. Po dohodě s ředitelem divadla Jindřichem Gregorinim zruší Stropnický z úsporných důvodů sedmičlenný orchestr a stálá místa jevištního a kostýmního výtvarníka.

Proměn dozná rovněž stálý umělecký soubor, který Stropnický považuje za příliš rozsáhlý: "Odchody jsou vždy citlivá a bolestivá záležitost, ale k poslednímu červnu letošního roku odchází několik herců v seniorském věku, a to Antonie Hegerlíková, Miroslav Moravec, Jan Teplý, Rudolf Jelínek a Gabriela Vránová."

Tento trend bude podle Stropnického nadále pokračovat, protože soubor je třeba omladit. Prvními mladými posilami bude například Daniel Bambas, který zaujal například titulní rolí Lujka Zobara v muzikálu Cikáni jdou do nebe v Divadle Bez zábradlí a Pavel Batěk, který již na vinohradské scéně hostuje ve dvou inscenacích.

"Dříve se nová sezona stavěla pro herce od čtyřiceti let nahoru, letos jsme ji sestavili tak, aby se uplatnili především herci od padesáti let dolů," vysvětluje Martin Stropnický.

Divadlo si nastaví laťku co nejvýše - žádný z chystaných kusů není prý střelou na jistotu. Kromě Macbetha chybí v dramaturgickém plánu klasika. Divadlo sáhlo především po současných, neohraných textech. V prosinci se divákům poprvé představí hra Charlotty Jonesové Šťastný Felix v režii Jana Nováka, v únoru uvede divadlo poprvé text Toma Stopparda To pravé v režii Jany Kališové.

"Nejvíce oddechovým" titulem bude komedie argentinského dramatika Eduarda Rovnera Vrátila se jednou v noci. Veselohru o matce, která nemůže odolat touze řídit synův život i ze záhrobí, chystá divadlo na březen v režii Radovana Lipuse, který tuto hru před časem inscenoval v ostravském Národním divadle.

Na konec sezony je naplánována česká novinka, hra Tango sólo mladého německého dramatika Torstena Buchsteinera. "Půjde o velké příležitosti pro mladou část souboru, neboť hra sleduje osudy šestice mladých párů, kteří se scházejí v tančírně tanga," popsala dramaturgyně Alena Kožíková. Premiéry se dočká i komorní prostor zkušebny, o možných textech divadlo jedná s režisérem Jaroslavem Brabcem. "Rozhodně však půjde také o mladý, současný titul," doplňuje Stropnický.

Repertoár divadla naopak pravděpodobně opustí inscenace Král jelenem či Othello. "Podle návštěvnosti budeme uvažovat i o stažení hry Patricka Marbera Howard Katz," dodal Stropnický.