Václav Jirásek - Václav Jirásek - fotografie z výstavy Industria | foto: Galerie Rudolfinum

Vznešené industriální obrazy z temnot

Továrny působící jako zříceniny hradů a dělníky jako gotické portréty nabízí výstava fotografií Industria, kterou lze vidět v Galerii Rudolfinum v Praze.

Snímky z výstavy najdete ve fotogalerii.

Pokrok spojený s rozvojem zaujal ve dvacátém století mnoho umělců. Svědčí o tom umělecké směry jako futurismus a mašinismus, avantgardní divadlo, a především řada filmů, ve kterých kouřící továrny symbolizovaly úspěch.

Dnes se fabriky více méně dostávají na pokraj zájmu. Už proto projekt Václava Jiráska Industria, připravený pro pražské Rudolfinum, působí jako zjevení. Umírající, nicméně uměle při životě udržované továrny Jirásek představuje na pětasedmdesáti velkoformátových fotografiích.

Minulost, nebo přítomnost?
Dojem, který vytvářejí obrovská okna do zaprášených interiérů bývalých výrobních center ve zdobných sálech galerie, je ohromný. První část expozice je věnována závodním zátiším. Stále fungující i již neproduktivní české továrny působí jako zříceniny hradů. Jako by šlo o monumentální historické obrazy minulosti, a ne o prostory, jež se zaměstnanci pokoušejí obrázky, plakáty či drobnými předměty zlidšťovat. Nejsou tu lesklé stroje, jež se staly kulisou muzikálu Tanec v temnotách – spíše cosi jako zničený systém Matrixu. Vzhledem k množství snímků je jejich účinek tak silný, až nakonec vyčerpá.

V půli cesty se však přehlídka novodobých průmyslových katedrál obrací k lidem. Portrétovaní dělníci jsou sice zachyceni v civilních situacích, možná si právě odběhli od svářečky, nicméně vyvolávají dojem, že prošli rukama zkušené vizážistky. Celkově totiž jejich snímky vypadají jako vznešené gotické portréty – cosi jako ikony dělníků. Muži v maskách či helmách působí magicky, zato podobizny tří mladíků na stříbrném pozadí tovární zdi připomínají pro změnu plakát rockových hvězd.

Kromě výrazně sociálního hlediska však lze v umně rozmístěných portrétech nalézt i jemně humorný příběh. Krása v ruinách Pokud se fotograf pokoušel o naturalisticky věcné dokumentaristické zobrazení továren a lidí v nich, povedlo se mu to jen částečně. Jirásek, jenž původně studoval malbu, se totiž nedokázal od malířského vidění oprostit. A jeho fotografie svým barevným laděním a hrou se světlem vytvářejí představu esteticky dokonale krásného a oslavného uměleckého díla.

Součástí výstavy Industria je promítání působivého půlhodinového němého filmu Factory. Tchajwanský umělec Chen Chien-Jen přesvědčil k natáčení několik žen. Ty se po letech vrátily do opuštěné továrny, odkud majitel propustil zaměstnance, aby jim nemusel platit důchod.

VÁCLAV JIRÁSEK - Industria
Galerie Rudolfinum, Praha, kurátor: Petr Nedoma. Výstava trvá do 30. dubna, plné vstupné je 100, snížené 50 korun.
Hodnocení MF DNES: 8