Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vytvořit hit je stále složitější

  1:00aktualizováno  1:00
Výběr skladby, ze které se stane hit, je výsledkem několikastupňového rozhodovacího procesu. Zhruba do konce 70. let to bylo jednoduché. Vydavatel vydával umělci singly (sedmipalcové vinylové desky s jednou skladbou na každé straně), které se buď ujaly, nebo ne.

Ty se pak staly páteří následujícího LP. Od 80. let je situace jiná. Singly víceméně živoří a místo nich je dominujícím produktem dlouhohrající deska.

Z ní se pak vybírají skladby, jež se nabídnou rádiím. Těm se symbolicky říká také singly.

První, kdo rozhoduje o tom, z čeho bude hit, je vydavatelství. Někdy dá na názor umělce, jindy se o tom dohodnou jeho pracovníci. Často, zvláště u zahraničních titulů, se skladby testují na vzorcích cílového publika.

Stává se i u nás, že skladby, které přicházejí v úvahu, konzultuje vydavatel s rozhlasovými hudebními redaktory. V době vydání desky by mělo být o prvních dvou singlech jasno. Také proto, že se na ně obvykle točí videoklipy, které útok na posluchače ještě posilují.

Bývá zvykem, že první skladba je hodně výrazná a živá, zatímco na ploužák dochází až při třetím nebo čtvrtém singlu. Ale není to pravidlo. Mnohdy se rádiím nabízí editovaná verze.

Analýzou stovek úspěšných hitů se totiž zjistilo, jaké formální vlastnosti musí hit mít - např. jak dlouhá má být správná předehra, kdy se má objevit poprvé refrén a jaká má být ideální délka skladby.
 
Vydavatel nabízí rádiu už vybraný singl. Tedy ne celou desku, jak se mnozí domnívají. Tím, že budou všechna rádia hrát stejnou skladbu, se totiž vytváří stejný tlak na veřejnost, jako když se dokola omílá stejný reklamní spot.

Rádia dostávají zhruba 20-30 takových snímků měsíčně, záleží na sezoně. Pak je všechno na hudebním redaktorovi. Zařadí novou  píseň? A kdy? Někteří čekají, až se písnička v některém rádiu ujme, a teprve potom ji začínají hrát.

Existuje totiž názor, že lidé nechtějí nové a neprověřené skladby. Když jich je v rádiu moc, zní zvláště staršímu publiku cize. Některé stanice si pak skladby ještě znovu testují, nejčastěji formou telefonního dotazníku s ukázkami, jinde se sází spíš na intuici hudebního redaktora.

Taneční rádio jistě nezařadí rockovou novinku a country stanice zase nechce žádný klip-klap.

A pak už je to jen a jen na publiku. To o hitu rozhodne definitivně. Ne o tom, co bude pár týdnů v módě, ale o tom, co přežije zkoušku časem. Protože pravý hit je hitem i za dvacet let.

Autoři:


Témata: móda, singl, Umělec


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov
Dojal mne zármutek hudebníků, říká nový šéf filharmonie Semjon Byčkov

Česká filharmonie má nového šéfdirigenta po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Stal se jím světoznámý rusko-americký umělec Semjon Byčkov, který dnes podepsal...  celý článek

Scéna z inscenace Mozartovy Kouzelné flétny v Metropolitní opeře, uprostřed...
RECENZE: Je Kouzelná flétna rasistická a sexistická? V New Yorku to neřeší

Sezona kinopřenosů z Metropolitní opery pokračovala Mozartovou Kouzelnou flétnou. V New Yorku se hraje jako fantasmagorická podívaná „pro celou rodinu“. Je v...  celý článek

Kapela Tichá dohoda
RECENZE: Hlasitá revoluce je prostě Tichá dohoda ze starých dob

Tichá dohoda po letech vydává desku s novou zpěvačkou a starým zvukem. Album nazvané Hlasitá revoluce je svěží závan doby, kdy světu vládly kytary.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.