John Pasche u svého návrhu pro Rolling Stones

John Pasche u svého návrhu pro Rolling Stones | foto: archiv designéra

Autor loga pro Rolling Stones: Máme dobrý vztah, ale přátelé nejsme

  • 0
Zrovna dokončil vysokou, když mu na stole přistálo zadání na jednoduché logo. A tak britský výtvarník John Pasche kreslil a kreslil, až mu z bloku vypadly rty. Rty, které už 41 let špulí Rolling Stones na svých koncertech. A především jazyk vyplazený na autority. Na jejich vznik autor vzpomíná exkluzivně pro MF DNES a iDNES.cz.

Zprvu si lidé mysleli, že autorem loga byl Andy Warhol, protože jazyk se poprvé objevil na desce, jejíž obal navrhoval právě americký umělec.

Pasche pro kapelu pracoval dál a připravil mimo jiné originální plakáty pro turné. Úspěšné návrhy pro hvězdnou skupinu mu otevřely dveře k dalším rockovým zakázkám. Před Stouny spolupracoval s Jimim Hendrixem a později i s Davidem Bowiem nebo skupinami Judas Priest a The Who.

Za svůj nejslavnější vyplazený obrázek dostal v roce 1971 padesát liber, což by dnes odpovídalo sumě zhruba 550 liber, tedy asi 17 tisícům korun. Nádavkem pak Pasche získal celosvětovou slávu, která nezmizí ani s posledním fanouškem kapely.

Poslouchal jste hudbu Rolling Stones dřív, než jste pro ně pracoval?
Párkrát jsem na ně zašel, když jsem byl na vysoké. Tehdy ale hráli v malých sálech, takže jsem měl mnohem intimnější zážitky, než si dnes odnášejí lidé ze stadionových show. Vždy jsem byl jejich fanouškem.

Kdy jste se s Mickem Jaggerem setkal poprvé?
Bylo to v roce 1970, kdy na The Royal College of Art hledal studenta, s nímž by si mohl popovídat o návrhu plakátu pro evropské turné. Měl jsem obrovskou kliku, že mě vybrali a já jsem se s ním mohl setkat v zasedačce jejich kanceláře v londýnské Maddox Street. Mé návrhy se kapele líbily, a tak jsem s nimi pracoval další čtyři roky.

Kdo přišel s tím, že by se kapele hodilo logo? Vy, Jagger, nebo management?
O rok později, tedy v roce 1971, jsme se s Mickem setkali a povídali si o logu, které by v prvním plánu mělo používat nově vzniklé vydavatelství. Chtěl něco, co by mohlo fungovat samostatně, tedy i bez názvu The Rolling Stones. Jak se mi to vybavuje, myslím, že to byl Mick, koho to napadlo jako prvního.

Musel jste při práci zohlednit nějaké požadavky z vedení?
Mělo to být snadno reprodukovatelné a lehce rozpoznatelné i v malé velikosti. Tohle bylo na konci schůzky okamžitě jasné.

Připravil jste víc variant?
Pracoval jsem na několika hrubých návrzích, ale vždy s jednoduchým motivem rtů a jazyka. Nakonec přišlo tohle. A fungovalo to nejlépe. Jel jsem to ukázat Mickovi, on i skupina byli pro.

Rolling Stones slavili padesátku

Rolling Stones, Londýn, 25. 11. 2012 (Keith Richards)
Rolling Stones, Londýn, 25. 11. 2012 (Mick Jagger)

Na první z narozeninových koncertů ke svému půl století si v neděli Rolling Stones v Londýně přizvali řadu hostů. Hráli přes dvě hodiny, ale jednu ze svých nejslavnějších písní nestihli, přestože původně prý byla podle některých hudebních novinářů na programu.

Kolik vám zaplatili?
Dostal jsem padesát liber, protože se uvažovalo jen o jednorázovém použití. Když se stal obrázek populární, zahrnuli mě do smluv o prodeji dárkových předmětů, takže jsem vydělal na jejich prodeji.

Prodal jste své rty? Jak je to vlastně s autorskými právy?
Mám takový pocit, že to byl rok 1984, kdy jsem prodal práva přímo Stounům. Zůstal mi ale originální návrh.

Překvapilo vás, když se svět nechal vaším obrázkem doslova potetovat?
Vždy jsem žasl nad tím, jak se logo stalo za ta léta celosvětově populární. Důvod je jasný: kapela hraje dál a zůstává "cool". Její prapůvodní myšlenka,
tedy "antiautorita", oslovuje každou generaci.

Logo skupiny Rolling Stones k 50. výročí založení

Jak se vám líbí "výroční" verze jazyku?
Myslím, že funguje tak, jak má. Ale samozřejmě bych raději její podobu připravil sám.

Stali se z vás a Micka za ty roky přátelé?
Když jsem s Rolling Stones pracoval, schůzky svolával většinou Mick. Myslím, že máme dobrý pracovní vztah, ale přátelstvím bych to nenazval.