Jan Knýbel: Donum sive voluptas interitus (z výstavy Ztělesnění duševna)

Jan Knýbel: Donum sive voluptas interitus (z výstavy Ztělesnění duševna) | foto: Paralelní zkušenosti

Výtvarné umění duševně nemocných hledá díru v plotě

  • 2
Od pondělí 13. září je areál Psychiatrické kliniky VFN a 1. LF UK (Ke Karlovu 11, Praha 2) otevřen široké veřejnosti. Po celý tento týden hostí mezinárodní projekt Paralelní zkušenosti, který skrze současné umění poukazuje na problém sociálního vyloučení lidí s duševním onemocněním.

V Kateřinské zahradě a v aule Psychiatrické kliniky je instalována výstava obrazů Ztělesnění duševna. Výtvarné projevy duševně nemocných patří mezi nejcennější nositele zpráv z jejich světa.

Lenka Fridrichová: Karnevalová noc (z výstavy Ztělesnění duševna)

Výstava sdružuje autory, pro které je výtvarné umění prostředkem ke sdělení vlastních pocitů a myšlenek, spíše než prostředkem výdělku nebo získání společenské prestiže. Jsou to Jaroslav Bílý, Hana Cimplová, Radek Deák, Lenka Fridrichová, Milan Jíša, Jan Knýbel, Zdeněk Košek, Lucie Muclingerová a Zdena Prokopová.

Zdeněk Košek: OR (z výstavy Ztělesnění duševna)

Jejich tvorba je řazena mezi projevy označované francouzským souslovím "art brut". Tento termín, který zavedl už roku 1945 francouzský umělec a esejista Jean Dubuffet, znamená "umění v původním, syrovém stavu".

"Šílenci" vs. "normální"

Hans PrinzhornKromě tvorby psychotiků zahrnuje veškerou oblast neprofesionálního, ba dokonce "mimokulturního" uměleckého projevu, řízeného nutkavou potřebou sdělení pocitů a myšlenek školeného či neškoleného tvůrce. Právě ta propůjčuje projevům "art brut" jejich autenticitu a intenzitu. Tvorba duševně nemocných se dostala do středu pozornosti uměnovědců, psychiatrů i umělců už před téměř devadesáti lety. Byl to německý psychiatr Hans Prinzhorn, kdo ve své Tvorbě duševně nemocných (1922) pronesl jednoduchou, avšak dobovými předsudky nepřijatelnou pravdu: "Tato výtvarná díla jsou tvůrčími pokusy – to mají z psychologického hlediska společné s ´uměním´." Odvaha Prinzhornova činu spočívá v tom, že připuštěním uměleckých kvalit tvorby "šílenců" se vlastně automaticky připouští i jistá propustnost hranice mezi "šílenstvím" a "normalitou".

Výstava Ztělesnění duševna se stává přirozeným prostředkem k dialogu. Výtvarný projev umožňuje beze slov, jednoduše a nezprostředkovaně "najít díru v plotě" sociální izolace této skupiny obyvatel.

Lucie Muclingerová: Signály kolem nás (z výstavy Ztělesnění duševna)

Zvětšeniny jejich výtvarných projevů jsou proto v Kateřinské zahradě instalovány právě na jakýchsi ničím nepřikrášlených plotech – a vlastně v nich samy o sobě tvoří symbolické otvory, jimiž lze nahlédnout přímo do vnitřního světa duševně nemocných.

Zdena Prokopová: Hotový kluk (z výstavy Ztělesnění duševna)

Ojedinělou výstavu doplňuje originální interaktivní projekce, koncerty, taneční a divadelní představení i přednášky s diskuzemi. Vstup na všechny součásti akce je zdarma. Podrobný program na www.paralelnizkusenosti.cz.