Organizátoři výstavy kladli hlavní důraz na propojení umění s historií. Výtvarné umění šlo sice po celou dobu svou vlastní cestou, ale s dějinami vedlo velmi úzký dialog. Expozice věnující se hlavně průběhu tohoto století je již druhou bilanční výstavou v Domě u Černé Matky Boží. První nazvaná Dva konce století byla více zaměřena na počátek a konec dvacátého století.
Výstava 100+1 děl z dvacátého století je sestavena z obrazů, soch a objektů. Ke každému roku je přiřazeno jedno dílo, které je pro něj charakteristické. Organizátoři se zaměřili na významná díla našich předních výtvarníků, od nichž až na výjimky vždy vybrali jednu práci. Jde převážně o díla, která nějakým způsobem připomínají duch doby nebo ji zásadním způsobem ovlivnila. Větší celky potom přímo korespondují s jednotlivými etapami českých dějin.
Expozice je také doplněna půlhodinovým dokumentárním filmem Dvacáté století v srdci Evropy, který vytváří společensko-historické souvislosti k výtvarným celkům. Filmaři v něm připomněli zejména politické souvislosti doby, protože uměleckou část už zpracovali tvůrci výtvarné části. Zvláštní pozornost je věnována přelomovým rokům s osmičkou v letopočtu.
Výstava 100+1 uměleckých děl z dvacátého století je pořádána v rámci projektu Praha 2000 - Evropské město kultury.
František Foltýn: Komposice |
Zbyšek Sion: Amora |
Jan Štursa: Melancholické děvče |
Otakar Nejedlý: Ples masek |
Zdeněk Sýkora: Černé čárky |
Josef Istler: Hostina |
Pavel Brázda: Na úsvitu atomového věku aneb 5 minut před koncem světa |
František Hudeček: Skládka v opuštěné cihelně |
Jaroslav Róna: Zátiší |
Michael Rittstein: Frontální porucha |