Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výtvarná geometrie se usadila v Betlémské kapli

  16:21aktualizováno  16:21
Odpor k romantickému sentimentu spojil v 60. letech několik českých malířů. Jejich zdánlivě studená díla hostí pražská galerie U Betlémské kaple.

Vladislav Mirvald - Kruhová struktura (1969) | foto: Galerie U Betlémské kaple Praha

V květnu galerie U Betlémské kaple uspořádala výstavu grafických děl průkopníka geometrické linie výtvarného umění, maďarského malíře Victora Vasarelyho. V návaznosti na ni nyní představuje různé tendence české geometrické abstrakce a konstruktivismu od 60. let. Právě o díla Zdeňka Sýkory (1920), Karla Malicha (1924), Václava Boštíka (1913–2005), Milana Grygara (1926), Vladislava Mirvalda (1921–2003), Stanislava Kolíbala (1926) či Dalibora Chatrného (1925) se začínají přetahovat sběratelé na aukcích poválečného umění. Jejich malířské světy spojuje také podobná osobní zkušenost, totiž skutečnost, že za normalizace většina z nich nemohla v Československu vystavovat.

Přísnost bez sentimentu
V roce 1963 stáli Zdeněk Sýkora, Karel Malich, Vladislav Mirvald či Jiří Kolář u zrodu umělecké skupiny Křižovatka. V rozmezí od první společné výstavy ve Špálově galerii v roce 1964, kterou tehdy vedl známý teoretik Jindřich Chalupecký, do výstavy Nová citlivost o čtyři roky později, dospěli tito umělci nezávisle na sobě k novému uměleckému pojetí. Odklonili se od realistické podoby skutečnosti a své pocity a zkušenosti začali vyjadřovat pomocí geometrických obrazců, struktur a linií.

Dalibor Chatrný - Kruh (1970)

Na rozdíl od abstraktního expresionismu, jehož nejlepším příkladem je americký umělec Jackson Pollock (1912–1956), se geometrická abstrakce neřídila živelným projevem. Naopak, představitelé československé geometrické abstrakce a konstruktivismu zkoumali možnosti zobrazení skutečnosti na základě matematicko-geometrického řádu. Toto umění, jež často hraničilo s vědeckým zkoumáním přírodních zákonitostí, vedlo umělce k filozofickým a existencialistickým úvahám o pohybu v čase a prostoru. A tyto úvahy se staly podstatou jejich obrazů.

Ačkoliv se geometricky přesná díla Sýkory, Malicha, Grygara či třeba Kubíčka mohou zdát neosobní a chladná, nezapřou jistou vnitřní poetiku. "Historik umění Jiří Padrta, který toto umění u nás vítal a analyzoval jako první, mluvil o různých konstruktivistických tendencích, které jsou jiné než Malevičův suprematismus nebo Mondrianův nizozemský neoplasticismus. Je v něm daleko více individuality," řekl Padrtův kolega, historik umění Jan Sekera, který se podílel na výstavě Poezie racionality, jež v roce 1994 titány geometrické abstrakce představila ve Valdštejnské jízdárně.

Nejdražší Sýkora
Největší zájem sběratelů v poslední době vyvolává tvorba Zdeňka Sýkory, jenž drží první pozici domácího aukčního žebříčku nejdražšího žijícího umělce. Jeho tvorba je v galerii na Betlémském náměstí zastoupena několika grafikami barevných linií a černobílých struktur od půle 60. let do současnosti. Sýkora využívá (jako jeden z prvních u nás i ve světě) ke konstruování svých geometrických struktur a později i barevných linií počítač. Linie, jejichž směr generuje počítač na základě umělcova výběru náhodných čísel, zachycují živoucí melodický pohyb.

Zdeněk Sýkora - Černobílá struktura (1971)

Za důkladnější pohled stojí i meditativní pastely Václava Boštíka. "Ačkoliv se Boštík tendencí geometrické abstrakce dotýká jen částí své tvorby, zabývá se odosobněnými otázkami vesmíru, bytí a lidství," říká Jan Sekera.

Z řady přísnějších geometrických děl Dalibora Chatrného, Stanislava Kolíbala, Miloše Urbáska či Jana Kubíčka vystupují drobné květinové koláže Jiřího Koláře. "Jiří Kolář, který měl na domácí umělecké scéně velký vliv, se geometrické abstrakce dotkl, i když ne kolážemi, které jsou U Betlémské kaple vystaveny," vytýká výstavě Sekera.

V místnosti plné přísnosti nechybí ani lehkost a nadsázka, jež vystupuje z grafických listů Vladislava Mirvalda. "Mirvad vychází z deskriptivní geometrie, kterou však ironizuje. Vytváří určité prostory a vlnění, které jsou v reálném světě nemožné, jde tedy o nemožnou perspektivu. Svádí k tomu, aby divák vstoupil do prostorů, ale současně říká, že tyto prostory neexistují," míní Sekera.

Miloš Urbásek - Bez názvu (1973)

Expozici uzavírají Petr Kvíčala (1960) a člen skupiny Podebal Antonín Kopp (1962), zástupci střední postmoderní generace. Kvíčala, známý svými ornamentálními obrazy od ruky, se zabývá "rytmickým opakováním detailů v přírodě", zatímco Kopp konstruktivismus a geometrickou abstrakci parafrázuje a závažnost vysoce ceněných obrazů ironizuje, takže si propůjčuje Malevičovu kompozici, aby její rovnováhu narušil čárovým kódem.




Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Další z rubriky

Dámský klín i zrádné spirály. Zakázaní slovenští umělci vystavují na Kampě

Z výstavy Hommage à Peter Vajda

Letošnímu létu v pražském Museu Kampa bezesporu kraluje britský „fotograf královen“ Cecil Beaton. Přesto se v druhém...

Modiglianiho Ležící akt se stal čtvrtým nejdráže prodaným obrazem

Obraz Amedea Modiglianiho Nu couché (sur le côté auche) - Ležící akt (na levém...

Za 157,2 milionu dolarů (3,4 miliardy korun) se na aukci v New Yorku prodal obraz Amedea Modiglianiho Nu couché (sur le...

Byl oplzlý, osahával nás, obvinily kolegyně slavného fotografa Kratochvíla

Slavný česko-americký fotograf Antonín Kratochvíl

Český fotograf Antonín Kratochvíl, který získal několik cen World Press Photo, patří k zakládajícím členům newyorské...

Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice
Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice

Domluvit se anglicky nebo francouzsky, než půjde vaše dítě do školy? Za dva nebo tři roky se to opravdu dá zvládnout. Akorát zapomeňte na způsob, jak jste se učila jazyky ve škole. Možná vám totiž vyhovuje úplně jiný typ učení.

Najdete na iDNES.cz