Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSÁŘ: Zdařilé kostky cukru a ještě zdařilejší nahota u Sudka

  6:13aktualizováno  6:13
Dvě povedené výstavy černobílých fotografií v ateliéru a galerii Josefa Sudka přinášejí hravost Tomáše Pospěcha a nezvyklé akty Františka Drtikola.

Drtikolův akt z roku 1913 | foto: UPM

V ateliéru a galerii Josefa Sudka v Praze běží dvě komorní výstavy fotografií - Tomáše Pospěcha a Františka Drtikola. Jsou tak odlišné, že je spojuje snad jen užité médium. Zatímco Pospěch (1974), který pracuje jako historik umění a kurátor, zvolil hravě konceptuální přístup, Drtikol (1883-1961) je prezentován jako nedostižný modernista, především v žánru fotografického aktu.

Fotogalerie

Důmyslný a vtipný

Pospěchova kolekce dostala název, který poněkud mate: Kurátorská práce/Reloaded. Divák má před sebou patnáct snímků, které si vzaly za téma vesměs samy sebe. Pospěch tak fotí jejich "zrození", cestu do galerie i výstavní "život", parafrázuje a cituje známá čísla (třeba Josefa Sudka nebo Jana Svobodu), případně si nápaditě hraje: s pozitivem, s negativem, s čistou bílou plochou, se stínem.

Pokud se mu do hledáčku dostane předmět jako kostky cukru nebo kostkovaný ubrus, pojme jej minimalisticky, a k tomu většinou černobíle. Ostatně jednoduchost, strohost a úspornost se s jeho konceptuálním přístupem i vzděláním historika a teoretika pěkně doplňují. Výsledek je pak důmyslný i vtipný - a intimní prostředí Sudkova ateliéru mu docela sluší.

Pomáhá prostor

A František Drtikol? Jeho dílo došlo uznání doma i v zahraničí, a to v dlouhé řadě výstavních projektů a monografií. Současná přehlídka připomíná vybrané snímky z 20. let, tedy z autorova vrcholného období, realizované technikou bromografie, jež dala přehlídce i název.

K vidění jsou tu zejména akty, ale nikoli jen ty, na jaké jsme od Drtikola zvyklí - čili dynamické kompozice, ovlivněné divadlem a tancem. V dílech doznívá spíš zdobnost secese nebo art deco, pózy aktérek jsou unylejší, melancholičtější, jako by ještě byly pod vlivem dekadence přelomu 19. a 20. století. A i tady platí co u Pospěcha: malý prostor výrazovou sílu záběrů umocňuje.

Tomáš Pospěch - 75 %
František Drtikol - 85 %

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Skica, která by mohla být předlohou Mony Lisy od Leonarda Da Vinci.
Leonardo Da Vinci možná Monu Lisu původně nakreslil bez oblečení

Italský malíř Leonardo da Vinci si možná Monu Lisu, patrně nejslavnější portrét všech dob, nejdřív načrtl uhlem jako nahou ženu. Experti v pařížském muzeu...  celý článek

Z výstavy Zuzany Mináčové Jak to bylo za komunismu
OBRAZEM: Za mír a socialismus. Snímky připomínají, jak to bylo za komunismu

Očima fotografky Zuzany Mináčové diváci nejčastěji spatřují světové filmové hvězdy, mj. Roberta de Nira, Michaela Douglase nebo Sharon Stone. Téma výstavy Jak...  celý článek

Karbon, Zdeněk Burian
Dorotheum otevírá podzimní aukční sezonu. Láká na Buriana i Muziku

Astronomický podzim je tu a s ním přichází i začátek sezony v pražském Dorotheu. Aukční dům tentokrát zahajuje dražbou, které kraluje olej Hlava s kloboukem z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.