Josef Kaplický - Hospoda

Josef Kaplický - Hospoda | foto: GALERIE ZDENĚK SKLENÁŘ

Výstava zdařile připomíná díla Josefa Kaplického

  • 1
Výstava Josef a Josef v pražské galerii Zdeněk Sklenář je poslední realizací Jana Kaplického. Zesnulý architekt ji zamýšlel jako mytické setkání jeho otce a syna.

Myšlenka uspořádat výstavu Josef a Josef vznikla asi před šesti lety, dozrála však až před rokem. Tehdy Kaplický při setkání s pražským galeristou Sklenářem vyslovil přání nevystavovat sebe, ale zamyslet se nad odkazem rodinného prostředí, ze kterého vyšel, a nad tím, co po sobě zanechal.

"Kaplický výstavu stačil před svou smrtí sám koncipovat. Zamýšlel ji jako setkání dědečka a vnuka, kteří se nikdy nepotkali," říká Sklenář. Na počátku loňského prosince mu Kaplický přinesl kresby, na kterých bylo přesně rozkresleno, kde jaké dílo bude viset.

Pocta slavnému otci
Výstava připomíná českého výtvarníka Josefa Kaplického (1882–1962), jehož dílo stále vnímají odborníci, avšak postupem času na něj lidé zapomněli. "To však nesnižuje jeho hodnotu, naopak, jeho dílo tiše dozrává do monumentality," míní Sklenář. Monumentalita je snad příliš silné slovo, ale vysoká kvalita představených děl Josefa Kaplického je nepopiratelná, a to i přesto, že ji v galerii demonstruje pouze několik exponátů.

Jsou zde představena díla, která poukazují na široké rozpětí tvorby Kaplického-otce. Typografické práce, knihy, plakáty, skici, malba a sochy odhalují citlivost, osobitý přístup i vliv moderny na umělcův rukopis.

Výstava Josef a Josef je koncipována jako pocta Josefu Kaplickému. Zahrnuje i několik dětských kreseb dnes čtrnáctiletého Josefa-syna. Ty však ničím nevyčnívají nad tvorbou ostatních dětí.

Kapličtí měli vkus
Jan Kaplický vystavil práci svého otce a syna, na sebe však také nezapomněl. Jeho přítomnost je na první pohled zřejmá. Pro tuto výstavu navrhl fialový koberec odkazující na nerealizovaný návrh Národní knihovny v Praze. "Ještě si ho naposledy pošlapejte," vyzval mne poťouchle galerista a dodal: "Koberec bude brzo umístěn v Rotchildově zámku jako cenný exponát."

Dalším dílem Jana Kaplického je speciální podstavec, jenž svou formou připomíná klavír. Na něj nechal umístit moderní plastiky svého otce. Vystavené exponáty byly zapůjčené ze soukromých sbírek a z pozůstalosti. Pečlivost, s níž jsou díla v galerii instalována, odpovídá preciznosti, jež je spojena s díly Jana a Josefa Kaplických. Výstava jako celek též nechává pocítit, že v rodině Kaplických se kultivoval vkus, že otec i syn byli velcí estéti.

K výstavě vydalo nakladatelství Respekt také knihu se stejným titulem. Jan Kaplický ji graficky upravil, na vydání knihy i na výstavě se podílel designér Alan Záruba. V knize jsou kromě reprodukcí vystavených exponátů také texty Jana Kaplického, ve kterých popisuje svého otce jako velkého džentlmena, který měl cit a obrovský talent, jako člověka, kterého ničili nacisti i komunisti, a také jako frankofila a gurmána.

Nechybějí ani některé texty Josefa Kaplického, které vycházely ve 30. a 40. letech v časopise Život a Volné směry. A protože byl Josef Kaplický především výborný pedagog, který za svého působení na pražské VŠUP ovlivnil celou řadu předních českých umělců, do knihy byl zahrnut i text jeho studentky Adriany Šimotové.

Josef a Josef
Galerie Zdeněk Sklenář, Praha. Výstava trvá do 2. května 2009, vstup volný.
Hodnocení MF DNES: 80 %