Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výstava Spodní proud v Rudolfinu nemá strach z kýče, krve ani prostitutek

  4:03aktualizováno  4:03
Němec Martin Eder, Jonathan Meese narozený v Japonsku a žijící v Berlíně a dva Češi, Jiří Straka a Josef Bolf, představují díla z posledních několika let, jejichž námětem jsou ty nejtemnější představy, odvrácené hlubiny lidského myšlení, fobie a nejzazší hranice pokleslého vkusu.

Obraz Schůzka ozvěn od Martina Edera | foto: Galerie Rudolfinum

Martin Eder - ZdáníJejich skupinová výstava v Rudolfinu, která začala minulý týden, se jmenuje Spodní proud. Je hororová, ale povedená.

Obrazy Straky, Bolfa a Edera mají monumentální rozměry. Jiří Straka pro zobrazení svých vanitas i vyvržených bytostí používá klasickou čínskou tušovou malbu, na niž je ovšem divák zvyklý v miniaturním měřítku čínských kreseb, a nikoli v tak obrovských rozměrech, které ještě umocňují vyhřezlá těla zvířecích mrtvol.

Kresba, kýč a hlína

Eder nezastírá hru s kýčem, naopak ji před návštěvníkem doslova obnažuje, ať už jde o ženy, psy či kočky. Na chvíli se tak ocitnete v síni zalité hmatatelnou trapností, kde se i kustodky hlídající díla snaží nedívat na nahé postavy na zdech.

Meese ve svých skulpturách vystavených v dalším sále odkazuje k evropskému sochařství napříč stoletími, jeho postavy místy připomínají mutanty vzešlé z šílených pokusů.

Josef Bolf - Atrium 2

Jsou to sochy osobních démonů téhle civilizace, jeho Dr. Pounddady nápadně připomíná Romula a Rema, Suzy Wong odkazuje k anonymitě prostitutek kdekoli na světě.

Každým rokem brutálnější

Přehlídka vrcholí sálem s šokujícími obrazy Josefa Bolfa, který je každým rokem lepší (rozuměj brutálnější). Jeho krvácející a uslzené postavy dřív vycházely z nekonkrétní či zvířecí říše, v pracích vytvořených speciálně pro Rudolfinum jsou však umístěné do pražské školy, kterou sám jako dítě navštěvoval.


Je to stejná stavba, jakých po republice před dvaceti lety stávaly desítky. Bolfovy dětské postavičky se však touhle školou pohybují jako hororovou scénou a zbytky krvácejících těl poházených kolem se ani nesnaží ukrýt, spíš je jen tupě vnímají.

Martin Eder - Teplo


A právě zde nejsilněji vystupuje spodní proud z názvu výstavy. Ten, který se táhne lidským podvědomím i dějinami a občas krvavě vypluje na povrch.

"Ve chvíli, kdy svůj vnitřní problém pojmenuju, uchopím, namaluju, dostane se v mozku do škatulky vyřízeno. Ale i tam může vybuchnout," řekl Bolf v jednom rozhovoru. Takový výbuch je slyšet i uprostřed ztichlého Rudolfina.


Jiří Straka - SamsaraVe vší úctě k působivým Strakovým kresbám, Ederovým kýčovitým fantaziím a Meeseho odporným bronzovým a hliněným mutantům Bolf je magnetem téhle výstavy. Jeho spodní proud je nejuvěřitelnější ze všech čtyř vystavených.

J. STRAKA,M. EDER,J. MEESE,J. BOLF
Spodní proud
Galerie Rudolfinum, Praha, do 16.8., vstupné 120
HODNOCENÍ MF DNES  80 %





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Luba Bakičová
OBRAZEM: Křehká síla skla jde do aukce. Oslňuje a hraje barvami

Od začátku října návštěvníky pražského Tančícího domu oslňují sklářské poklady vystavované v rámci třetího ročníku Křehké síly skla. Už tento čtvrtek jdou díla...  celý článek

Skica, která by mohla být předlohou Mony Lisy od Leonarda Da Vinci.
Leonardo Da Vinci možná Monu Lisu původně nakreslil bez oblečení

Italský malíř Leonardo da Vinci si možná Monu Lisu, patrně nejslavnější portrét všech dob, nejdřív načrtl uhlem jako nahou ženu. Experti v pařížském muzeu...  celý článek

Karbon, Zdeněk Burian
Dorotheum otevírá podzimní aukční sezonu. Láká na Buriana i Muziku

Astronomický podzim je tu a s ním přichází i začátek sezony v pražském Dorotheu. Aukční dům tentokrát zahajuje dražbou, které kraluje olej Hlava s kloboukem z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.