Kája Saudek: z komiksového díla

Kája Saudek: z komiksového díla | foto: Arbor vitae

Výstava představí slavná i neznámá díla krále českého komiksu Káji Saudka

  • 5
Multimediální výstava toho nejlepšího od krále českého komiksu Káji Saudka bude lákat, bavit i provokovat v Českém centru Praha (Rytířská 31) od 20. listopadu do 2. ledna příštího roku.

Podle organizátorů, jimiž jsou České centrum Praha a Arbor vitae societas, by měla výstava s názvem Kája Saudek & 60´s aneb Zlatá šedesátá komiksově! ukázat kreslíře nejen jako autora smělých komiksů, ale také zdatného propagačního grafika a uměleckého solitéra schopného se úspěšně pohybovat mezi filmem, užitou grafikou a ilustrační tvorbou.

Kája Saudek"Literatura negramotných", jak bylo před listopadem 1989 "imperialistickému komiksu" přezdíváno, neměla na růžích ustláno. Přesto se právě Kája Saudek vypracoval na úroveň, srovnatelnou se západní oborovou špičkou. "Saudek je nejzásadnější český komiksový výtvarník, jeho seriály mi jako chlapci otevřely dveře do úžasného světa plného energie, nápadů, představivosti a nedostižného mistrovství," uvádí Jiří Grus, stěžejní představitel současné generace komiksových výtvarníků a autor série Voleman.

Kája Saudek: Pepík - hipík

Výstava přináší řadu veřejnosti zcela neznámých a dosud nepublikovaných Saudkových prací. Takovou položkou je například soubor fotografií kreslířova dvojčete, dnes světově uznávaného fotografa Jana, které Kája dokresloval a do nichž vpisoval dialogy v bublinách. Díky těmto zásahům získávají snímky s filmovou atmosférou nový, často zlehčující či ironizující obsah.

Kája Saudek se bratrem Janem"Můj bratr byl když ne geniální, tak pologeniální, měl nesmírnou představivost a uměl výborně kreslit. Měl ty ženské v ruce jako málokdo," uvádí fotograf Jan Saudek. Bohužel část těchto komiksových fotografií zkonfiskovala roku 1964 StB, jíž se činnost svobodomyslných dvojčat příliš nezamlouvala.

Na některých z uvedených snímků nelze přehlédnout i sexuální idol šedesátých let a zároveň Saudkovu tehdejší snoubenku Olgu Schoberovou. Vnadnou hvězdu filmu Limonádový Joe považovali ve své době v Evropě za vážnou konkurenci Ursuly Andressové. Mimo jiné byla také představitelkou krásné Jessie v komedii Miloše Macourka a Václava Vorlíčka Kdo chce zabít Jessii?, která nastartovala Saudkovu oficiální kariéru.

Kája Saudek: Kdo chce zabít Jessii? (plakát filmu)

Kromě komiksových rekvizit je Kája Saudek v tomto snímku autorem titulků, veškerých propagačních materiálů k němu a řady velmi atraktivních a veřejnosti neznámých volných variant obojího. Všechny jsou k vidění na právě zmíněné výstavě, stejně jako Saudkovy nepřekonatelně svěží kresby Olgy Schoberové, jež se stala stěžejní postavou Saudkova komiksového ansámblu. Posloužila mimo jiné i jako vzor pro hlavní postavu díla Muriel a andělé (1969), které bylo na podzim letošního roku oceněno jako nejlepší český komiks v historii.

Z komiksu Muriel a andělé

Propagační činnost pro různé hudební akce a kluby, stejně tak jako grafická podoba kultovního časopisu Pop Music Expres, pro který vytvořil Saudek kromě loga a záhlaví jednotlivých rubrik i řadu ilustrací, ukazují kreslíře jako zdatného reklamního grafika a typografa.

U příležitosti výstavy vychází i obsáhlý katalog Saudkova díla, za jehož podobou stojí přední český grafický designér Štěpán Malovec, mimo jiné autor nového loga a vizuálního stylu České televize.