V moderních prostorách Nové síně pod Vysokou branou vystavují své práce Jan Kohout, Andrew Lass, Lucie Hrušková, Přemysl Martinec a Kateřina Piňosová - čeští surrealisté mladší a střední generace. Kolektivní expozici dali název Mantichora.
Necelá stovka děl, mezi kterými nechybí technika kresby, malby, fotografie ani objekt či asambláž, vznikla na základě autoanalytické hry. Jejím spouštěcím mechanismem se stala právě mantichora: fantastická bytost, napůl člověk, napůl zvíře, konglomerát vědomých a nevědomých sil.
Výstavu otevírá Jan Kohout souborem asambláží, jakousi procházkou rudolfinským kabinetem ve stylu Jana Švankmajera. Také v jeho manýristických "oltářích", poskládaných z desítek symbolických předmětů, si podávají ruce hravý erotismus s ironickým humorem.
Podobně zřetelné ozvěny z dějin surrealismu se rozléhají fotografiemi Andrewa Lasse, Čechoameričana, jenž ve svých černobílých snímcích zhodnocuje jednou bizarní úkazy za výlohami obchodů, jindy poezii zašlých městských koutů.
Přes ornamentální, jasně barevná plátna Lucie Hruškové, která se napájejí ze zřídla art brut, vstupuje divák do třetí galerijní místnosti, kde jej čeká vrchol expozice: díla Přemysla Martince (1957) a Kateřiny Piňosové (1973), ukázky čisté vizuální poezie.
Zatímco Martincovy fantómy jsou zachycené jakoby zevnitř, deformované, vykuchané, neklidně a bolestně lezoucí po ploše obrazu, Piňosová nechává své zvířeckolidské srostlice úpěnlivě vyčkávat a sledovat příchozí velkýma mytickýma očima.
Není to tedy jen úvodní svár člověka se zvířetem, zápas pudového a rozumového, do čeho výstava prací současných českých surrealistů uvádí. Je to také napětí mezi výrazem mužským a ženským - a v neposlední řadě hra současných umělců s tradicí. Na jednu expozici až dost důvodů k návštěvě.
L. Hrušková, J. Kohout, A. Lass, P. Martinec, K. Piňosová - Mantichora
Rabasova galerie, Rakovník. Výstava trvá do 9. března 2008, vstupné 6, snížené 4 koruny.
Hodnocení MF DNES: 70 %