Ladova Tichjá noc z roku 1951. | foto: Národní galerie

Betlémy a jesličky Josefa Lady. Kampa láká na vánoční výstavu

  • 0
V pražském Museu Kampa začíná vánočně laděná výstava. Představí slavné Ladovy originály i reprodukce jeho rané předválečné tvorby.

Josef Lada je symbolem české zimy, respektive Vánoc. I proto nabídne pražské Museum Kampa právě od zítřka Ladovu vánočně laděnou tvorbu. Výstava nazvaná Co přináší zima potrvá v Sovových mlýnech až do 16. února.

Tvorba Josefa Lady má významné a v rámci českého moderního umění zcela výjimečné postavení. Ve dvacátých až čtyřicátých letech dvacátého století, kdy Ladovo dílo dozrává a dospívá do vrcholné fáze, bylo zobrazování betlémských jesliček s Jezulátkem pro většinu moderních malířů zcela nepřijatelné.

Rebel mezi kubisty

Lada sice patřil ke generaci prosazující v českém umění kubismus, expresionismus či abstraktní tendence,  ale byl trochu samorostlým a neposlušným modernistou, nerespektoval dobové teoretické programy a uplatňoval moderní vyjadřovací principy i v konvenčních zakázkách a tématech, od nichž se tehdy většina umělců zásadně odvracela.

Vánoční motivy zpracoval za svůj život v desítkách variací. A přitom Lada nebyl žádný horlivý křesťan. K zobrazování Vánoc jej vedly zcela praktické pohnutky - od roku 1906 se totiž živil jako novinový kreslíř a přes třicet let každý prosinec vytvářel obrázky pro vánoční čísla novin a časopisů.

Anarchistické období

Někdy zvolil zimní dětské radovánky na sněhu, jindy vánoční zvyky a obyčeje, ale většinou se soustřeďoval na aktualizaci tradičního zobrazení Svaté rodiny a dokázal přitom najít širokou škálu možností, jak biblický příběh nově a živě zpřítomnit, aby zaujal, potěšil nebo překvapil.

Výstava představí originály prací Český betlém (1920), Jesličky (1928), Gloria in Excelsis Deo (1931), Vánoce (1932) či Štědrovečerní noc (1936). V digitálních replikách jsou zastoupené i rané práce z období před první světovou válkou, kdy Lada sympatizoval s anarchismem a vánoční motivy byly politicky zaměřené.