Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Betlémy a jesličky Josefa Lady. Kampa láká na vánoční výstavu

  11:53aktualizováno  11:53
V pražském Museu Kampa začíná vánočně laděná výstava. Představí slavné Ladovy originály i reprodukce jeho rané předválečné tvorby.

Ladova Tichjá noc z roku 1951. | foto: Národní galerie

Josef Lada je symbolem české zimy, respektive Vánoc. I proto nabídne pražské Museum Kampa právě od zítřka Ladovu vánočně laděnou tvorbu. Výstava nazvaná Co přináší zima potrvá v Sovových mlýnech až do 16. února.

Tvorba Josefa Lady má významné a v rámci českého moderního umění zcela výjimečné postavení. Ve dvacátých až čtyřicátých letech dvacátého století, kdy Ladovo dílo dozrává a dospívá do vrcholné fáze, bylo zobrazování betlémských jesliček s Jezulátkem pro většinu moderních malířů zcela nepřijatelné.

Rebel mezi kubisty

Lada sice patřil ke generaci prosazující v českém umění kubismus, expresionismus či abstraktní tendence,  ale byl trochu samorostlým a neposlušným modernistou, nerespektoval dobové teoretické programy a uplatňoval moderní vyjadřovací principy i v konvenčních zakázkách a tématech, od nichž se tehdy většina umělců zásadně odvracela.

Fotogalerie

Vánoční motivy zpracoval za svůj život v desítkách variací. A přitom Lada nebyl žádný horlivý křesťan. K zobrazování Vánoc jej vedly zcela praktické pohnutky - od roku 1906 se totiž živil jako novinový kreslíř a přes třicet let každý prosinec vytvářel obrázky pro vánoční čísla novin a časopisů.

Anarchistické období

Někdy zvolil zimní dětské radovánky na sněhu, jindy vánoční zvyky a obyčeje, ale většinou se soustřeďoval na aktualizaci tradičního zobrazení Svaté rodiny a dokázal přitom najít širokou škálu možností, jak biblický příběh nově a živě zpřítomnit, aby zaujal, potěšil nebo překvapil.

Výstava představí originály prací Český betlém (1920), Jesličky (1928), Gloria in Excelsis Deo (1931), Vánoce (1932) či Štědrovečerní noc (1936). V digitálních replikách jsou zastoupené i rané práce z období před první světovou válkou, kdy Lada sympatizoval s anarchismem a vánoční motivy byly politicky zaměřené.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z výstavy Voayer v pražském prostoru DUP 39
VIDEO: Staňte se voyerem. Výstava ukazuje nahé ženy v sexuálních polohách

V Praze začíná kontroverzní výstava Voayer, která návštěvníkům ukazuje živé nahé ženy jako skulptury. K vidění bude tři dny v prostorách galerie DUP 39. Vstup...  celý článek

Óda, Adam Štech pro Letní výtvarný salon
Mladí umělci táhnou. Galerie Kodl prodlužuje Letní výtvarný salon

Pražská Galerie Kodl zasvětila prázdninové měsíce Letnímu výtvarnému salonu, který představuje mladou generaci českých výtvarníků. Kvůli rostoucímu zájmu ze...  celý článek

Umělec Patrik Proško
Stále se honíme za tím, abychom zanechali trvalou stopu. To je egoismus

Kdo je člověk, který zcela vědomě tvoří tak, aby jeho dílo co nejdříve zmizelo? Co ho k tomu vede a jak přemýšlí? Vyjádření vizuálního umělce Patrika Proška...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.