Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výstava Francouzská exprese ukazuje cestu Kubína ke Coubineovi

  11:04aktualizováno  11:04
Bývá dobrým zvykem, že muzea umění čas od času obměňují své stálé expozice – jednak mohou znovu přilákat poučené návštěvníky, kteří "svoji" expozici už znají, jednak dají prostor exponátům ze sbírek uzavřených v depozitářích.

Otakar Kubín: Studie ze šantánu. 1910 | foto: Repro: Národní galerie v Praze

Je to případ jak brněnské Moravské galerie, která takto doplňuje stálou expozici od gotiky po umění 19. století, tak pražské Národní galerie, která má Kabinet kresby a grafiky umístěný ve třetím patře Veletržního paláce těsně před skvosty francouzského umění počátku 20. století.

V současné době zde nabízí malou výstavu Francouzské reflexe Otakara Kubína/Othona Coubina. Počínaje Pařížskými střechami z roku 1908 a konče Ženou z roku 1930 sleduje návštěvník genezi Kubínovy kresby od sytých tuší a dřevorytů až po jemnou a sotva viditelnou kresbu tužkou či speciálním stříbrným pisátkem, které Kubína přibližuje metodě starých mistrů.

Otakar Kubín: Krajkářka z Puy, 1922

Síla je v obou pólech – biblický Job na dřevorytu z roku 1913 i náladou podobný soubor šesti obrazů Lidské bídy jsou drsné a tvrdé, lept Vypuzení (1920) podle básně Walta Whitmana melancholický.

Uprostřed malého sálu je k vidění i soubor ilustrací ke sbírce básní Raymonda de La Tailheda Báseň Orfeova, ostatně bájný Orfeus byl Kubínovým častým motivem. Otakar Kubín přišel v roce 1919 o ženu i syna a zlomen tragédií odešel do Provence. Tam ho začala fascinovat krajina bez lidí – a vznikla suchá jehla Senoseč či Krajkářka z Puy.

Otakar Kubín: Lidské bídy, 1914

Když se Kubín znovu oženil a přijal svou francouzskou identitu, zrodil se Othon Coubine. Začal se zaměřovat na kresby krajiny bez předchozích náčrtů, čistě z hlavy. Údajně měl téměř fotografickou paměť a stačilo mu se na krajinu jednou podívat, aby její náladu přenesl na papír.

Projev Othona Coubina je neoklasicistní – na rozdíl od kuboexpresionistického Otakara Kubína, člena Osmy a obdivovatele Gaugina a van Gogha. Výstava Francouzské exprese, jakkoli je skutečně jen kabinetní, ukazuje na dvou desítkách kreseb výtvarný přerod česko-francouzského mistra.

Otakar Kubín: Mont Ventoux, 1924

Povedený je i skromný katalog – jsou v něm reprodukovány všechny vystavené kresby a grafiky doplněné o čtivý text Zuzany Novotné. Kabinet ve stálé expozici tak naprosto vyčerpávajícím způsobem plní svoji funkci – nechodí se do něj jen tak (je totiž nutné zaplatit celou výši vstupného do expozice), ale když už chce návštěvník vidět prolnutí českého a francouzského umění (na což je třetí patro expozice ve Veletržním paláci ideální), je to právě Kubín/ Coubine, jehož dílo se nabízí jako průnik mezi těmito dvěma světy.

HODNOCENÍ MF DNES 80 %





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Krištof Kintera, We All Want to Be Cleaned, 2017
OBRAZEM: Rudolfinum slaví stou výstavu. Otevírá ji Krištof Kintera

Krištof Kintera se veřejnosti vepsal do paměti pomníkem věnovaným sebevrahům pod Nuselským mostem. Nyní výrazný český umělec otevírá svým dílem jubilejní stou...  celý článek

Luba Bakičová
OBRAZEM: Křehká síla skla jde do aukce. Oslňuje a hraje barvami

Od začátku října návštěvníky pražského Tančícího domu oslňují sklářské poklady vystavované v rámci třetího ročníku Křehké síly skla. Už tento čtvrtek jdou díla...  celý článek

Roman Franta: Masový běh (2016-2017)
OBRAZEM: Skol! Jizerská padesátka slaví, umělci se jí nechali inspirovat

Jedna z nejvýznamnějších zimních sportovních událostí v Česku, Jizerská padesátka, slaví letos padesátý ročník. Také k té příležitosti jsou od soboty až do 17....  celý článek

Avokádové quacamole
Avokádové quacamole

Rychlovka, kterou zvládne a miluje každý.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.