Knihovna AV ČR stáhla výstavu fotografií od Karla Richtra kvůli nařčení ze...

Knihovna AV ČR stáhla výstavu fotografií od Karla Richtra kvůli nařčení ze sexismu (6. listopadu 2015). | foto: Karel Richtr

KOMENTÁŘ: Chytré horákyně zatrhly nahotu. Ubližují však samy sobě

  • 359
Vždycky znovu lehce překvapí, jestliže ještě ve 21. století někoho pohorší umělecky ztvárněné nahé ženské tělo. Ale že se pobouřených aktivistů zalekne vážená instituce, a dokonce jim ustoupí, to vyloženě zaskočí.

Zatím to nebyla Národní galerie, která by uklízela hambaté obrazy starých mistrů do sklepů, ale pražská Knihovna Akademie věd České republiky, která předčasně ukončila výstavu ženských portrétů a aktů. Snímky Karla Richtra dokumentovaly historickou fotografickou metodu na Týdnu vědy a techniky, ovšem ani takový argument neobstál. Genderová expertní komora a Kongres žen prostě označily expozici za sexistickou, takže ji pořadatelé zavřeli a nyní hledají náhradní prostory.

Děkujeme za bláznivou aférku, zase jsme o něco moudřejší. Hlavně my ženy, které jsme dosud netušily, že o naše blaho pečují hned dva tajemné spolky. Genderová expertní komora je „oficiální nezávislou platformou pro spolupráci s exekutivou, státní správou a samosprávou“ a Kongres žen „neziskovou organizací pořádající pravidelná setkání žen za účelem inspirace, informace o postavení žen a řešení genderových témat“, stojí na webu.

Jak může být organizace zároveň nezávislá a oficiální, těžko říci, ale odbojná děvčata mají zjevně páru. „Zobrazení spoře oděných žen v prostorách Knihovny Akademie věd České republiky nejenže nemá žádnou spojitost s vědou či výzkumem, ale zároveň degraduje ženy obecně na pouhé sexuální objekty a zpochybňuje odborný přínos vědkyň,“ uvedly dámy v protestu – načež knihovna zařadila zpátečku, čímž jako by jim dala za pravdu.

Chytré horákyně ovšem slaví vítězství velice dvousečné. A nejen proto, že v internetovém hlasování prohrály: na otázku, zda zveřejněné snímky považují za sexistické, totiž odpověděli čtenáři iDNES.cz v drtivé většině, že nikoli.

Především však ubližují samy sobě.

Zaprvé, výstava původně naplánovaná až do Vánoc sice skončila už po čtyřech dnech, ale i za tu dobu stihla potěšit – pardon, poděsit – řadu návštěvníků. Což v důsledku zavání diskriminací: jedni kontroverzní kousky vidět mohli, a druzí nesmějí?

Zadruhé, spoře oděné ženy vadí na půdě akademické, ale jinde se mohou s prominutím povalovat, aniž by kdo hnul brvou. Takový způsob elitářského pokrytectví asi novodobým amazonkám na popularitě také nepřidá.

Zatřetí, výklad, že dráždivé krajkové podvazky zpochybňují odborný přínos vědkyň, až sebevražedně posiluje vžitou falešnou představu, že každá žena s vědeckou erudicí je šedou myškou v šedém plášti a se šedivým drdůlkem, která nepoužívá rtěnku, štítí se mužů a sex ji zajímá výhradně jako způsob přírodní reprodukce při laboratorních pokusech s morčaty. Samozřejmě že to není pravda, ostatně i Marie Curie-Sklodowská měla vedle dvou Nobelových cen také dvě dcery, které rozhodně nepovila ze zkumavky.

Začtvrté, již sám úřední slovník genderové kritiky probouzí přání vidět pro změnu výstavu podobizen těch, kdo protestují proti kráse. Neboť sporné fotografie, soudě alespoň podle zveřejněných ukázek, docela prostě lahodily oku – a čistě estetická kategorie neuráží ani muže, ani ženy.

A konečně zapáté, jediným, kdo má výsostné právo protestovat, jsou ženy, které na fotografiích pózují. Zjevně to neudělaly ani si nenajaly advokátky, nesdílejí tedy pověru, že mozek a půvab se navzájem zásadně vylučují. Naopak by teď mohly podat jiný protest: proti tomu, že byly pokoutně svěšeny a přestěhovány, aby neurážely příslušnice vlastního pohlaví.