Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyšel hudební profil Dagmar Andrtové-Voňkové

aktualizováno 
Ze samorostlé písničkářky Dagmar Andrtové-Voňkové, která kdysi myla nádobí na krkonošské chatě, vyrostla virtuoska mezinárodního formátu. Vypovídá o tom dvojalbum Milí moji.

Kolekce je sestavena z nahrávek z let 1976 až 1994, mezi kterými jednoznačně převažují oficiální studiové snímky.

Každý ze dvou disků začíná staršími alby Dagmar Andrtové-Voňkové. To první, nazvané jejím jménem, vzniklo v roce 1986, druhá deska, Živá voda, se dostala na pulty o tři roky později.

Ostatní nahrávky-bonusy, které by vydaly na další dvě alba, vybral Jaroslav Riedel z několika malých desek Andrtové či z archivních koncertních snímků.

Proslavila ji píseň Pastýřka, kterou Andrtová v roce 1971 natočila na magnetofon Sonet Duo a již poslala do soutěže začínajících folkových zpěváků. Ti to neměli v ničem lehké. Největší pohromou té doby byl totalitní režim, který písničkáře pronásledoval a bránil jim ve vydávání desek.

Andrtová nebyla výjimkou. Jaroslav Hutka či Vlasta Třešňák, kolegové z písničkářského sdružení Šafrán, zvolili emigraci a folkové společenství se rozpadlo. Andrtová, která se dlouho živila jako uklízečka, o tom napsala píseň Desatero noh a na album si počkala až do roku 1986.

Ovšem nakonec i z nahrávek, které se jí podařilo udělat, vznikl hudební profil Dagmar Andrtové-Voňkové ze sedmdesátých a osmdesátých let, který je ve všech podstatných rysech dotažený.

Její písně prostupují přírodní i dramatické obrazy o Jánošíkově zradě, travičství nebo bolestné lásce. Lidovou melodičnost a vztah k živlům, větru, vodě či slunci, má písničkářka v krvi. Umí hudbu soustředit do sevřeného, vybroušeného tvaru v nahrávkách Z Vihorlatu nebo Chlapci na tom horním konci.

Možná by se jim dnes říkalo world music. Anebo se Andrtová odrazí k jinému hudebnímu břehu v civilní, uvolněné písni Vyhozený blues.

A pak jsou zde skladby, které přesahují rozměry písní. V osmiminutové kompozici Skočila panenka z věže se Andrtová odpoutala k jakési folkové symfonii, zahrané na jednu kytaru. Ruce přebíhají po celém krku kytary, vybrnkávají ornamenty, rytmicky buší do strun nebo rozeznívají sférické zvuky. Nebylo divu, že takovou virtuozitu obdivovalo také publikum na světoznámém festivalu v dánském Roskilde.

Zaplaťpánbůh za takovou bilanci a muziku, která snese nejpřísnější měřítka. Nyní, s uklizeným stolem, se může Andrtová pustit do dalšího alba. Nové písně už má.

Písničkářka a kytaristka Dagmar Andrtová-Voňková hraje na festivalu Under Plunder v Brně. (31. srpna 2003)





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Karel Plíhal
Karel Plíhal ruší koncerty, vrátily se mu zdravotní problémy

Po pauze dlouhé rok a půl měl folkový zpěvák Karel Plíhal začít opět vystupovat, například 25. října v pražském Divadlu Gong nebo 1. listopadu ve Valašském...  celý článek

Radek Škarohlíd z kapely Hentai Corporation
AUDIO: Poslechněte si novou desku od provokatérů Hentai Corporation

Kapela Hentai Corporation vydává své druhé studiové album nazvané Intracellular Pets. V pátek k němu vyrazí na turné a slavnostně jej pokřtí 27. října v...  celý článek

Z natáčení klipu Kdo to má
VIDEO: Kapitán Demo „na lajně“ odhaluje tajemství českého showbyznysu

Producent Jiří Burian, respektive jeho alter ego, „ultimativní celebrita a raper“ Kapitán Demo představuje klip k písni Kdo to má, který vizuálně doprovází již...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.