Z výstavy Asymetrická harmonie | foto: Repro: Muzeum moderního umění Olomouc

Výrazná knižní stopa Karla Teiga je k vidění v Olomouci

  • 1
Jméno kunsthistorika a estetika Karla Teiga (1900–1951) bývá spojováno předně s meziválečnou českou avantgardou, s poetismem a surrealismem. Byl jejich teoretikem, programovým ředitelem i praktikem.

Z výstavy Asymetrická harmonieA právě praxi – dosud opomíjené Teigově práci v oboru knižní typografie – je věnována jednak olomoucká výstava Asymetrická harmonie, jednak stejnojmenná publikace Karla Srpa a Lenky Bydžovské (vydalo Arbor vitae).

Teige byl univerzální myslitel a všetečný tvůrce. Zajímal se o architekturu stejně jako o film a fotografii, literaturu či výtvarné umění. Vysoce cenil a analyzoval avantgardní slohy, což mu dovolilo mimo jiné paralelně vstřebávat zcela protichůdné podněty funkcionalismu a surrealismu. Kreslil, vyzkoušel si obrazové básně, intenzivně se věnoval koláži a fotomontáži.

Z výstavy Asymetrická harmonieTypografie byla jedinou činností, které zůstal věrný po celý svůj bohatě aktivní život. Což olomoucká přehlídka podrobně a s empatií zhodnocuje. Výstava vede diváka chronologicky. Přes kuboexpresionistické počátky a etapu účelné a čisté knižní úpravy, kdy autor sledoval ideu funkcionalismu, dospívá k přízračným fotomontážím ze 30. let a uzavírá se sérií poválečných prací.

Přes zřejmou vnějškovou různost sledoval Teige jedinou myšlenku: dát obálce moderní, harmonickou vizáž, která koresponduje s obsahem titulu. Vtisknout jí punc básně, udělat z ní ladný a chytlavý plakát knihy.

Z výstavy Asymetrická harmonieDokazuje to jak úprava sborníku Devětsil (1922) a třiceti čísel "měsíčníku pro moderní kulturu" ReD (1927–31), tak obálky desítek knížek Vítězslava Nezvala, od Abecedy (1926) po Sbohem a šáteček (1938).

Teige zanechal v dějinách české typografie první poloviny 20. století výraznou a mezinárodně respektovanou stopu, srovnatelnou snad jen s angažmá Toyen, Ladislava Sutnara a Františka Muziky. Upravil několik set titulů pro přední nakladatele své doby (Aventinum, Odeon, Františka Borového, Melantrich aj.); jeho jméno najdeme pod díly nejpodstatnějších autorů literární moderny a levé avantgardy, ale i pod řadou vědeckých prací, učebnic a příruček.

Z výstavy Asymetrická harmonieTeigovo typografické finále není bez paradoxu: ještě v šestačtyřicátém roce navrhl obálku titulu Základy marxistického myšlení. Neuplynuly ani tři roky a nově instalovaný komunistický režim, dovolávající se právě těchto "základů", vyhlásil na Karla Teiga štvanici, která jej nakonec stála život.

Karel Teige: Asymetrická harmonie
Muzeum moderního umění, Olomouc
Koncepce výstavy Karel Srp, Lenka Bydžovská, kurátor Jakub Potůček, instalace Zbyněk Baladrán. Výstava trvá do 21. června.
hodnocení MF DNES: 90 %