Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výpůjčky jsou dovoleny, říká výstava

  9:37aktualizováno  9:37
Pod názvem Interpretace není zločin vystavuje v brněnském Domě umění dvacet současných tuzemských výtvarníků, kteří ve své práci využívají jako předlohu díla jiných tvůrců. Inspiraci současníkům přinesly stálice výtvarného umění jako Michelangelo, Bellini, Chagall, Monet nebo Warhol.


Tato expozice v Domě umění původně nebyla plánována. Přinesla ji aktuální situace na výtvarné scéně. Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 2001 Tomáš Vaněk vzbudil nevoli dědiců Josefa Lady. Vaněk Ladovy kresby kresby použil ve svých stříkaných šablonách a v líbezných obrázcích našel erotické šprýmy; své "nálezy" pak vystavil na podzim loňského roku v Pražském Veletržním paláci. Ladovi dědicové reagovali nevstřícně.

"Já ovšem dlouhodobě uvažuji nad tématem interpretace, a to v československém rozměru. Na území bývalé republiky je totiž spousta autorů, kteří zpracovávají díla svých předchůdců i současníků," říká čerstvý ředitel Domu umění Radek Horáček. Výsledkem tohoto Horáčkova zkoumání by měla být nepoměrně větší výstava, jež by se v Brně měla objevit za dva roky. Nynější expozice trvá do 7. dubna.

Radek Horáček přiznává, že při instalaci původně neplánované výstavy nechtěli Ladovy dědice provokovat. Proto vystavili pouze novinové výstřižky, z nichž vykukují fotky autora i jeho rozverných prací.

Analýzu sporu ohledně děl Tomáše Vaňka najdete ZDE.

"Od Ladových dědiců jsem přes právnickou kancelář dostal ultimativní dopis, který hrozil žalobou při dalším šíření mých prací. Sám jsem tedy chtěl, ať je důraz položený na medializování celé aféry," podotýká výtvarník Tomáš Vaněk.

Umělci mezi třicítkou a padesátkou nyní v Brně ukazují, jak rozumí parafrázování a nejrůznějším citacím. Petr Nikl přemaloval do rozměrného obrazu Warholův autoportrét, Tomáš Lahoda motiv Monetových leknínů nastříkal rozprašovací pistolí. Petr Pastrňák zachytil jemnou modelaci tváře známé Michelangelovy madony, Tomáš Císařovský do ruky jedné ze svých postav vrazil přemalovanou sochu Otto Gutfreunda. V Brně se dále představuje Jiří Bartůněk, Martin Mainer, Václav Stratil, Jiří Surůvka, Jiří David nebo Jiří Černický. "Umělci vždy své předchůdce komentovali, učili se od nich nebo je třeba ironizovali," komentuje Horáček výstavní záměr.

Kromě Niklova obrazu díla nevznikla speciálně pro brněnskou instalaci, ale pocházejí z různých období, i z osmdesátých let.

Tomáš Vaněk: Particip č. 22

Jiří David: Krteček interpretovaný. Jiří David takto viděl Millerova krtečka už v 80. letech.

Michelangelova madona v podání Petra Pastrňáka.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Luba Bakičová
OBRAZEM: Křehká síla skla jde do aukce. Oslňuje a hraje barvami

Od začátku října návštěvníky pražského Tančícího domu oslňují sklářské poklady vystavované v rámci třetího ročníku Křehké síly skla. Už tento čtvrtek jdou díla...  celý článek

Krištof Kintera, We All Want to Be Cleaned, 2017
OBRAZEM: Rudolfinum slaví stou výstavu. Otevírá ji Krištof Kintera

Krištof Kintera se veřejnosti vepsal do paměti pomníkem věnovaným sebevrahům pod Nuselským mostem. Nyní výrazný český umělec otevírá svým dílem jubilejní stou...  celý článek

Fotografie nominované na ceny Czech Press Photo 2017
Prohlédněte si snímky nominované v prestižní soutěži Czech Press Photo

Do letošního ročníku se přihlásilo 482 tvůrců s 7 277 fotografiemi. Mezi snímky, které vybrala mezinárodní porota, jsou i díla našich fotografů Petra Topiče,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.