Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vymezení pojmu objekt není snadné

  20:29aktualizováno  20:29
V druhé polovině dvacátého století se ve výtvarném umění objevilo mnoho nových prvků a výrazových postupů. Jedním z nich byl také objekt, jehož vymezení není až dodnes úplně zřejmé. Je velmi časté, že se těžko určuje, kdy nazvat dílo objektem a kdy například plastikou. Určité rozřešení této začarované otázky může poskytnout výstava v Domě u Černé Matky Boží nazvaná Objekt - Metamorfózy v čase.

Počátek tvorby objektů se nejčastěji uvádí od doby futuristů, dadaismu a surrealismu, i když se ve výtvarném umění objevoval již dříve. Jde o autorsky pojaté umělecké dílo, často se složitým technickým provedením, složené z různých částí. Ty jsou záměrně vytrženy z původního kontextu a v objektu figurují pod diametrálně odlišnými významy a souvislostmi. Objekty významně pomohly k demokratizaci výtvarného umění, kdy se po boku vážných uměleckých děl vzpírají akademickým metodám tvorby.

Výstava Objekt - Metamorfózy v čase se snaží zachytit tvorbu objektů v mezinárodním kontextu. V Domě u Černé Matky Boží je představeno téměř sto umělců, mezi nimiž figurují i jména jako Marcel Duchamp, Man Ray, Meret Oppenheimová, Giacomo Bally nebo Bruno Murani. Z českých či slovenských autorů je možné vidět Ladislava Zívra, Zdenka Rykra, Stanislava Kolíbala, Jiřího Koláře a další.

Zastoupena je i mladší generace v čele s Ivanem Kafkou nebo nositelem Ceny Jindřicha Chalupeckého, Jiřím Černickým. Na výstavě jsou prezentována i díla skupiny Kamera Skura a autoři, kteří své objekty představili již na výstavě Objekt 1965 ve Špálově galerii v Praze.

Rudolf Valenta: Čtverec

Naděžda Plíšková: Lžíce

Věra Janoušková: Sedící postava

Jindřich Boška: Architekton

Stanislav Kolíbal: Hostinka

Jitka Svobodová: Oko 1

Objekt

Kateřina Vincourová: Mother's Care

Autor:



Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

Poslední role. Robert Redford oznámil, že chce skončit s hraním

Robert Redford (Benátky, 1. září 2017)

Oscarový herec a režisér Robert Redford ohlásil konec kariéry. Pro Deadline potvrdil svá slova z rozhovoru v časopisu...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Další z rubriky

OBRAZEM: Začal Týden umění. Láká na Warhola, Zrzavého i paneláky

Jan Zrzavý, Benátky I, 1928

Už i Praha má svůj Týden umění. Jeho první ročník začal v pondělí a návštěvníkům otevírá přes třicet galerií včetně...

OBRAZEM: Za války byl špionem. Pak fotil Alžbětu II. i Marilyn Monroe

Pablo Picasso se svým obrazem Marie-Therese Walter (1932, Akt, zelené listy a...

Dostat se do přízně britské královny Alžběty II. není jednoduché. Cecilu Beatonovi se to přesto povedlo. Dokonce se z...

Dámský klín i zrádné spirály. Zakázaní slovenští umělci vystavují na Kampě

Z výstavy Hommage à Peter Vajda

Letošnímu létu v pražském Museu Kampa bezesporu kraluje britský „fotograf královen“ Cecil Beaton. Přesto se v druhém...

ZE ŽIVOTA MÁMY: Když nastane noční(ková) můra
ZE ŽIVOTA MÁMY: Když nastane noční(ková) můra

Náš syn oslavil první narozeniny a rozběhla se další velká epizoda v jeho i našem životě. Ta měla mít trvání rok a půl. Abych nastínila situaci. Moje máti, a i ta manželova, jsou staré školy s utkvělou představou, že batole by mělo s první sfouknutou svíčkou odhodit pleny. Proto jsem si téměř každý telefonát vyposlechla (moje máti) nebo v každé druhé textovce dočetla (manželova máti), že bychom se už měli na to „lulání“ zaměřit.

Najdete na iDNES.cz