Spisovatel Mo Jen má ochranu čínksé armády. Ilustrační foto

Spisovatel Mo Jen má ochranu čínksé armády. Ilustrační foto | foto: ČTK

Až rok poté, co dostal Nobelovu cenu, přichází Mo Jen na český trh

  • 0
Pod kyvadlem historie jde o krk, bez ohledu na vlády. Tak se dá shrnout náboj kroniky jedné čínské rodiny nazvané Krev a mlíko, kterou napsal oceněný čínský spisovatel Mo Jen. Loňský nobelista se touto knihou představí českým čtenářům vůbec poprvé.

Že je nejčtenější čínský spisovatel Mo Jen kontroverzní postavou, se psalo už vloni, když dostal jako první obyvatel Číny Nobelovu cenu za literaturu. Z nepředstavitelně nuzných poměrů čínského venkova tvrdě zkoušeného Maovými experimenty vzešel autor, který vystudoval až během služby v armádě.

Píše o věcech, na něž by bylo trestné byť i jen myslet: například v knize Země alkoholu si papaláši opékají novorozeňata na rožni, v eposu Krev a mlíko je hlavním hrdinou Zlatko, muž zdeformovaný celoživotním kojením, který je za nekrofilii odsouzen na patnáct let do vězení. Právě Krev a mlíko, jež vyšla v Číně v roce 1996, se teď jako vůbec první Mo Jenova kniha dostává i k českým čtenářům.

Velký podíl na tom má překladatel Denis Molčanov. "V podmanivém sledu se tu střídají vlády imperialistická, buržoazní, maoistická či ta bizarně socialisticko-kapitalistická, jež každá po svém, ale stejně neúprosně drtí všechny dole," říká o knize Molčanov. A dodává, že pod kyvadlem historie jde o krk.

Když šestisetstránkový epochální román Krev a mlíko v Číně vyšel, političtí pohlaváři zaspali. Došlo jim, jak podvratná kniha je, až když z pultů zmizel celý první náklad. Přesto se Mo Jen nemusel příliš bát, je totiž už mnoho let pod neustálou ochranou armády a může si dovolit napsat něco, za co by jiní už pravděpodobně strádali v žaláři. Řada momentů je přitom v knize silně autobiografická nebo alespoň vychází ze zážitků Mo Jenova dětství.

Nekonečná láska mateřská

Narodil se v roce 1955, poznal hladomor. Vztah k matce, která ho do čtyř let kojila, protože jinak by dítě pravděpodobně zemřelo hlady, je i pro Krev a mlíko klíčový, přestože ho autor používá jen jako odrazový můstek pro vlastní imaginaci, "šťavnatou představivost a vypravěčský um", jak píše Molčanov. "Postava matky se v mé knize, ve světle tíživých morálních požadavků feudální společnosti, dopouští mnohých prohřešků, často se chová nepřístojně, ale její láska je nekonečná jako vzdouvající se oceán a širá zem," píše Mo Jen. Přestože je román  plný šokujících obrazů i zvěrstev včetně znásilnění a smrtí, tvrdí Molčanov, že Mo Jen není na prvním místě společenským kritikem, že "své romány zcela úmyslně staví mimo jakoukoliv politickou či teoretickou interpretaci".

Loňské udělení Nobelovy ceny provázely i diskuse o tom, zda je správné, aby měl takové ocenění dlouhodobý člen komunistické strany. Molčanov takové spojování politiky a literatury odmítá - Mo Jen je svrchovaně originální autor, který si nebere servítky co do zobrazení mocenských, sexuálních či násilných vztahů. A byť je místopředsedou Svazu čínských spisovatelů, rozhodně není nikomu poplatný.