Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Všichni proti všem, a všichni tak tratí

  1:00
Kritické analýzy dosavadních dvanácti ročníků Ceny Jindřicha Chalupeckého - tuzemské soutěže mladých výtvarníků do pětatřiceti let - vždy odrážely jak stav současného českého umění, tak celkovou atmosféru ve společnosti, a to nejen té „kulturní“. Reflexe nejčerstvějších událostí spojených s touto cenou musí být však vedena trochu jinak než dosud, totiž s tímto alarmujícím konstatováním: V postlistopadové éře nebylo na výtvarné scéně tristnějších poměrů, než jsou ty současné!

Ten dortík vám zasmrádá

Společnost Jindřicha Chalupeckého, která soutěž pořádá, v druhé půli 90. let litovala poklesu zájmu médií o svoji akci. Média začala zase hořekovat nad chabou profesionalitou organizátorů, kteří sice cenu umanutě přirovnávají k britské Turnerově ceně, zároveň však toho pro mediální popularizaci svého dítka příliš nečiní. Tak jako tak, společenská viditelnost soutěže na konci devadesátých let rapidně povadla.

Zlepšení přišlo s přemístěním finálové přehlídky soutěžních prací z prostor Pražského hradu do Veletržního paláce spravovaného Národní galerií. Cena tak získala záštitu v nejrespektovanější české výstavní instituci. Pořadatelé navíc sehnali silného ekonomického partnera ve společnosti British American Tobacco. Tato pozitiva byla nesporná a atraktivní, nicméně ukázala se křehkou polevou zakrývající zasmrádající dortík, který výtvarníci, kunsthistorici, galeristé i média společně upekli.

Je celkem jedno, která strana vyvolala spory mezi Národní galerií a Společností Jindřicha Chalupeckého, a dokonce i to, která strana je v právu. Každopádně jediným médii široce reflektovaným výstupem ceny je v posledních dvou letech právě vzájemné osočování jednotlivých aktérů. Loni to byl David Černý kontra Milan Knížák, letos Milan Knížák kontra mladí umělci a nové umění vůbec. To však není chyba médií, nýbrž pořadatelů, kteří mediálně nesvedou veřejnosti předvést nic jiného než vzájemné averze. Přitom takový Černý nebo letošní laureát Tomáš Vaněk jsou osoby interesantní umělecky i lidsky. Stačilo by je prostě jen líp „prodat“.

Koukejte vypadnout!

Vzájemné půtky zastiňují i fakt, že právě nyní se ve Veletržním paláci nachází to nejprogresivnější z českého výtvarného umění. Je zde k vidění přehlídka New Connection shrnující zcela nové práce dosavadních laureátů Chalupeckého ceny a obdobné slovenské ceny Tonal a pak i finálová výstava letošních kandidátů na Chalupeckého cenu.

New Connection je pozoruhodná expozice, i když z ní převažují pocity svým způsobem negativní. Jednak přehlídka natvrdo ukazuje, jak jsme se během pár let dvou samostatných států naučili ignorovat slovenskou scénu; většinu těch jmen známe málo a některá vůbec. A velmi nešťastné je to, že všem zúčastněným umělcům dalo vedení „Veletržáku“ jasně najevo, že je tady nechce. Je to přesně jako ve videoinstalaci Antona Čiernyho Na návštěvě. Čierny v létě zajel na benátské bienále a chtěl v česko-slovenském pavilónu strávit noc. Vybízel jej k tomu zdejší umělý byt Jiřího Surůvky a Ilony Némethové. Video dokumentuje umělcovu hádku s ostrahou, která mu vysvětluje, že pozvánka k návštěvě sice platí, „ale jen do šesti!“.

Podobně dopadl Jiří Příhoda, který New Connection do paláce svérázně instaloval. Jeho pojetí vedení Národní galerie akceptuje, ale jen „vocaď, pocaď“ - tedy ne v prostorách Veletržního paláce. Samozřejmě, že Příhoda obrácením výstavních panelů zády k Malé dvoraně řekl, co si o současné instituci myslí. Od toho je umělec, ne? A Národní galerie je zase od toho, aby z takto vyhraněného názoru vytřískala něco pro sebe.

Někdo už má smůlu

Na New Connection jsou zároveň patrné proměny ve složení českých porot, které v dvouletých intervalech laureáty volily. Od prvotních matadorů neoficiální scény, kteří horovali pro členy tehdy nesmírně populárních Tvrdohlavých až po dnešní, zřejmě „nejodvazáčtější“ skupinu víceméně spojenou s časopisem Umělec. Sáhnutí po Černém i Vaňkovi se proto nedá příliš chápat jako vyjádření nějakých dominantních tendencí našeho současného umění. Patří ke špičce, ale na její vrchol se dostali hlavně kvůli tomu, jak ze všedního galerijního provozu vyčnívají: Černý vysmíváním se výtvarné smetánce, Vaněk vyhýbáním se galeriím. Jejich díla proto vypovídají spíš o uvažování nynější výtvarné „opozice“ než o tom, kam bude umění v dalších letech směřovat.

Několik dobrých jmen už Chalupeckého cenu nezíská. Tomáš Hlavina byl letos ve finále potřetí za sebou a příští rok mu už bude šestatřicet, o rok tedy překročí povolený věkový limit. Laureáty proto již také nebudou Veronika Bromová, Štěpánka Šimlová, Jan Stolín nebo Filip Turek. To jen namátkou z nejvíc nabízejících se jmen. Ale aby bylo jasno: to není kritika, nýbrž poukaz na smysl té přehlídky. Kdyby věkové omezení neměla, rozhodovalo by se třeba mezi Krištofem Kinterou, Jiřím Davidem, Milanem Knížákem a Jiřím Kolářem, což by byl zážitek vskutku bizarní.

Chalupeckého cena v budoucnu však přece může a hlavně musí odrážet mnohem víc než jen kolaps komunikace na české výtvarné scéně. Ať tedy, když domluva s "Knížákovou" NG není možná, přehlídku klidně přestěhují třeba do Brna a začnou znovu. Mladých pozoruhodných umělců je tu dost a noví dorůstají. A až se díky ceně a nějakou souhrou náhod a promyšlených kroků někomu skutečně podaří prorazit v cizině, třeba se pak kunsthistorici, galeristé i média chytnou za nos a přestanou se hádat.

Tomáš Vaněk: Particip č. 22

Tomáš Vaněk se stal laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého.

New Connection: Vladimír Kokolia - Snug. Olej na plátně, 1992.

Cena Jidřicha Chalupeckého: David Černý - Pistole. Laminát, 1994.

New Connection: Anton Čierny - Transfúzia. Interaktivní instalace, 1999.

Katalog Cena Jindřicha Chalupeckého: Kateřina Vincourová - Malibu Airway KV. Textil, PVC, ventilátor, 1998.

New Connection: Michal Nesázal - Objekt - plastikové zvířátko. Malá instalace, 1993.

New Connection: Emöke Vargová - Umenie aury. 14 voskových lavic, 1995.

New Connection: František Skála - Loutkové divadlo. Dřevo, 1998.

New Connection: Vladimír Kokolia - Závit. Olej na plátně, 1996.

Katalog Cena Jindřicha Chalupeckého: David Černý - Viselec. Laminát, 1996.

Katalog Cena Jindřicha Chalupeckého: Jiří Černický - Sci-fi. Fotografie, 1998.

Katalog Cena Jindřicha Chalupeckého: Michal Gabriel - Staré téma. Vlašské ořechy, arašídy, pistácie, polyesterová pryskyřice, 2000.

Katalog Cena Jindřicha Chalupeckého: Kateřina Vincourová - Malibu Airway KV. Textil, PVC, ventilátor, 1998.

Autor:

Empatická a otevřená, hodnotí první dámu autorka dokumentu Šorelová

  • Nejčtenější

Zemřel zpěvák a herec Josef Laufer, po čtyřech letech v umělém spánku

21. dubna 2024

Ve věku 84 let zemřel herec, režisér, zpěvák a scenárista Josef Laufer. Informaci potvrdil ředitel...

Zemřela herečka Hana Brejchová. Proslavil ji film Lásky jedné plavovlásky

22. dubna 2024  7:52,  aktualizováno  9:48

Zemřela herečka Hana Brejchová, bylo jí 77 let. Zazářila ve filmu Miloše Formana Lásky jedné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

24. dubna 2024

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na...

Larry je mrtvý. Tvůrci Simpsonových nechali po 35 letech zemřít štamgasta od Vočka

24. dubna 2024  8:35

Zarytí fanoušci seriálu Simpsonovi smutní. Tvůrci totiž nechali zemřít jednu z postav, která byla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Společnost mučených básníků. Zpěvačka Taylor Swiftová vydala nové album

19. dubna 2024

Potřebovala jsem ho natočit, je to album, které mě zachránilo. Takto zpěvačka Taylor Swiftová...

RECENZE: Kdo není s Mirai kamarád, bude mít s jejich albem minimálně 69 problémů

25. dubna 2024

Premium Čtvrté album kapely Mirai nese opět japonský název Tomodachi, což znamená „kamarádi.“ Je hezké, že...

TRENDY V KLIPECH: Mirai rekapitulují, Brixtn vytáhli song z šuplíku

25. dubna 2024  12:22

Skupina Mirai ke svému desátému výročí vydala klip Easy, v němž rekapitulují své působení na...

I did it my way. Troška, Nový i Vyskočil se rozloučili s Josefem Lauferem

25. dubna 2024  11:32,  aktualizováno  11:43

Se zpěvákem a hercem Josefem Lauferem, který zemřel po dlouhé nemoci v sobotu večer ve věku 84 let,...

RECENZE: Úplně jiný typ krimi. Lesní vrah vysílá zvláštní druh varování

25. dubna 2024

Premium Jedno je jisté: Lesní vrah se žádné tuzemské krimi podle skutečného případu ani zdaleka nepodobá....

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...