Z provokace si Eminem udělal ochrannou známku. Sám sebe považuje za amerického provokatéra No 1. V textech se nestydí prozradit cokoli a použít jakkoli ostré slovo. Nikdo v současném popu asi nenapíše - tak jako Eminem ve skladbě Cleaning Out My Closet - o svém otci, jenž od rodiny odešel krátce po Marshallově narození, verš „doufám, že mne alespoň políbil, než odcházel, ale spíš ne, já jsem jen kurva doufal, že chcípne“.
Ve stejné skladbě se znovu snaží vysvětlit výpady proti vlastní matce z minulých alb, nicméně stejně skončí u verše „ty sobecká kurvo, doufám, že skončíš v pekle za všechno, co jsi mi udělala“. Vedle toho jsou výpady proti kolegům z byznysu, třeba Mobymu, kterého považuje za „plešatého starce, který by to měl zabalit, protože techno stejně nikdo neposlouchá“, pouhou instantní kávou po ránu.
EMINEM | |
1 | Curtains Up (skit) |
2 | White America |
3 | Business |
4 | Cleaning Ou My Closet |
5 | Square Dance |
6 | The Kiss (skit) |
7 | Soldier |
8 | Deips |
9 | Say Goodbye Hollywood |
10 | Without Me |
11 | Paul Rosenberg (skit) |
12 | Sing For The Moment |
13 | Superman |
14 | Hailie's Song |
15 | Steve Beeman (skit) |
16 | When The Music Stops |
17 | Say What You Say |
18 | Till I Collapse |
19 | My Dad's Gone Crazy |
20 | Curtains Close (skit) |
Sama frustrace a provokace nejsou však tím jediným, co z Eminema udělalo hvězdu. Jako textař má smysl pro drama, většina textů má dobrou pointu a častokrát i smysl pro humor - byť někdy hodně černý. Třeba ve skladbě The Kiss Eminem s tvrdou ironií přehrává situaci, která těsně předcházela známému incidentu, při němž na parkovišti v Detroitu ohrožoval svoji manželku pistolí poté, co ji viděl líbat se s jiným mužem. V tu chvíli se Eminem neukazuje jako provokatér, nýbrž jako normální žárlivý chlápek, který má zrovna po ruce pistoli.
Jediným pozitivním elementem v Eminemových textech je jeho dcera Halie. Pozitivní vliv na něj má ještě parťák a producent Dr. Dre. Ten je stoprocentně odpovědný za zvuk všech Eminemových alb a byl to právě on, kdo jim dodal nezaměnitelný, byť hiphopový underground často reptá, že velmi popový zvuk. Právě Dr. Dre je architektem Eminemovy kariéry - a jde o spojení svědčící oběma. Eminemovi zajišťuje zvuk, který mají hitparády rády, a kariéře i bankovnímu kontu Dr. Dre dává nový náboj.
V době, kdy hip hop je v USA i v části Evropy regulérním popem plným lidí v oblecích od Armaniho, ale i v době, kdy se hip hop snaží přímo v pouličním podzemí najít novou sílu, je Eminemovo album tím, co o tento směr udržuje zájem, co ho udržuje v hitparádách bez klišé a zlatých řetězů. Z tohoto důvodu je Eminem se svým posledním albem, které není z principu ani lepší, ani horší než jeho předchozí dvě, pro žánr stejně důležitý, jako byli začátkem minulé dekády další bílí drzouni - Beastie Boys.
Eminem |
Eminem. |
Eminem. |
Eminem. |
Eminem na fotografii z obalu CD The Eminem Show (2002). |
Eminem na fotografii z bookletu CD The Eminem Show (2002). |
Eminem na fotografii z bookletu CD The Eminem Show (2002). |
Obal alba The Eminem Show (2002). |