Anglickým titulem dává autor zřetelně najevo, že monografii nehodlá omezit na domácí trh. Kosmopolitní ráz knihy je patrný i v námětech devětasedmdesáti jednoči dvoustránkových černobílých fotografií: Praha, Amsterdam, Bukurešť, Kyjev, Paříž i mimoevropská místa - v Maroku, Alžíru, Egyptě, Kuvajtu, Kambodži, v Indii, Indonésii i jinde. Viktor Šlajchrt v úvodním slově říká, že harmonizující Tomáš Svoboda si ve svých dokumentech "dopřává luxus a za krajnostmi se nežene... Do jeho snímků tak proniká krása i hrůza, radost i trápení, velebnost i grotesknost světa a lidského života v něm.
Jeho fotografie mohou obstát v kontextu estetickém i sociálně expresivním." Lze s tím v zásadě souhlasit, ale důkladnějším pohledem zjistíme, že nejde jen o "estetiku" či "sociálno", nýbrž někdy také ještě o "třetí" rozměr, o to
Thomas Svoboda: Opus vivendi. Photographs 1979-1999. Úvodní slovo Viktor Šlajchrt. Vlastní náklad, Praha 2000 (vyšlo 2001), distribuuje Kosmas, nestránkováno, náklad a cena neuvedeny. |
Formálně totiž jeho fotografie vyhlížejí velmi podobně, avšak zdaleka nevyznívají stejně intenzivně. Svoboda není vizuální génius, který pomine veškerou exotiku jiných světů a vždy a všude uzří originální obraz a význam. Z dobrého profesionála se tento hojně cestující fotograf stává skutečným tvůrcem patrně jen tehdy a tam, kde v sobě intuitivně cítí velkou míru vnitřního ztotožnění s daným místem.
Thomas Svoboda: Moscow, 1996. |
Thomas Svoboda: Plzeň, Czech republic, 1991. |
Thomas Svoboda: Amsterdam, 1983. |
Thomas Svoboda: Paris, 1997. |
Thomas Svoboda: Marrakesh, Morocco, 1998. |
Thomas Svoboda: Tamanrasset, Algeria, 1997. |
Thomas Svoboda: Dogon, Mali, 1999. |
Thomas Svoboda: Angkor Wat, Cambodia, 1998. |
Thomas Svoboda: Tondo, Manila, 1995. |
Část obalu knihy Thomas Svoboda - Opus Vivendi, photographs 1979 - 1999. |