Operní pěvkyně Magdalena Kožená. | foto: Tomáš Beran

Vivaldi v podání Kožené je jiný a neobyčejný zážitek

V neděli 1. listopadu se v pražském Rudolfinu uskuteční koncert Magdaleny Kožené, očekávaný nejen kvůli samotné pěvecké hvězdě, ale i kvůli hostování špičkového italského ansámblu dobových nástrojů Venice Baroque Orchestra v čele s Andreou Marconem.

Koncertem zahájí Kožená evropské turné, na němž představí nové vivaldiovské album. Jeho poslech napovídá, že je na co se těšit.
Vivaldi je u nás stále známý hlavně jako autor obehrávaného cyklu Čtvero ročních období. Kožená však ukazuje tohoto skladatele z jiné stránky, ne jako autora zábavné, nýbrž i kontemplativní hudby.

Báječní Italové

Pěvkyně vybrala patnáct árií, přičemž záměrně upřednostnila pomalejší, melodické, až temně melancholické nálady před rychlými, čistě virtuózními prskavkami. Všemi čísly prolíná láska, nenávist, zoufalství, pomsta.

Přesto kontrastů zůstalo více než dost, takže nahrávka nepůsobí ani na chvíli jednotvárně. To je pochopitelně také zásluha interpretů. Hned v úvodní árii z opery Tito Manlio oslní Kožená čistou, zářivou zpěvní linkou. Krása zvuku, jemnost a bohatost přednesu upoutá i v dalších áriích, vrcholem nahrávky je patrně ukázka z opery Orlando Furioso, v níž se k hlasu Kožené přidává Michele Favaro na příčnou flétnu.

Kožená je samozřejmě technicky natolik vybavena, aby zvládla i efektní, "běhavé" pasáže, byť strhující živelnost nemá v krvi tak jako proslulá Italka Cecilie Bartoli, která před pár lety rovněž natočila vivaldiovské album. Nicméně jako přístupy dvou rozdílných osobností jsou obě nahrávky rovnocenné.

Zážitkem je i poslech ansámblu, s nímž Kožená již dříve natočila své händelovské album. Neobyčejnou výrazností, impulzivností a dramatičností spoluvytvářejí italští hudebníci s Koženou svět hlubokých a prudkých emocí, obsažených ve Vivaldiho hudbě. Na nedělním koncertě budou nejen doprovázet, ale předvedou i instrumentální skladby.


MAGDALENA KOŽENÁ: Vivaldi
CD, 77:19
429 korun

HODNOCENÍ MF DNES 90%