Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Višňový sad z Rokoka je ve stínu těch výraznějších

aktualizováno 
- Čechovův Višňový sad se na českých scénách uvádí poměrně často, proto nová inscenace Ondřeje Zajíce v pražském Rokoku vybízí nutně ke srovnání. Nelze opomenout dnes už historickou Kačerovu režii v Činoherním klubu, Krejčovu verzi Divadla Za branou II, kapesní variaci ostravské Arény v nastudování Oxany Meleškiny-Smilkové, ani Rajmontovu režii ve Stavovském divadle; mnozí z českých diváků znají i excelentní inscenaci Martina Huby v provedení Slovenského národného divadla s Emílií Vášáryovu jako Raněvskou a Gajevem Ladislava Chudíka.

Ondřej Zajíc, jehož úspěchy jsou spojeny především s Idiotem, Tramvají do stanice Touha či Ibsenovým Eyolfkem, se pokusil na scéně Rokoka o "velké plátno".
Inscenace, jejíž stopáž dosahuje téměř půl čtvrté hodiny, by však potřebovala k větší přesvědčivosti silnou hereckou sestavu a kongeniální jevištní výtvarníky. Herců, kteří obstojí, je na scéně asi polovina, slušnou práci odvedl hudební skladatel Miki Jelínek, pochybnosti o souznění s předlohou lze mít do jisté míry u kostýmní výtvarnice Evy Petrikové a především u scénografa Adama Pitry. Nedomrlý růžový pokoj, kde se dvě dějství ze čtyř odehrávají, působí jako začátečnická variace nejistého studenta.
Zajíc inscenuje Čechova ve výrazně komediální poloze - proti tomu by Anton Pavlovič jistě nic nenamítal, herecky jiskří obě dcery Raněvské, vlastní i ta nevlastní. Starší Varju vykresluje Lenka Vlasáková-Tobiášová s takovou mírou talentu a jevištního vkusu, že ji lze označit za přírodní úkaz. Ať se kolem děje cokoliv divadelně nepatřičného, vypluje z toho herečka s odzbrojující spontaneitou a samozřejmou niterností. Také mladší Aňa (Lucie Vondráčková) přesvědčí přirozeným dívčím půvabem a uvolněností. I když ve svých partech nepředvedou nic překvapivého, diváka nezarmoutí či nevkusem nepobouří zkušení herci Vladimír Ráž jako unavený a důstojně subalterní komorník Firs či Zdeněk Dušek, který s bodrou rustikálností ztvárňuje statkáře Simeonova-Piščika.
Největším kamenem úrazu je obsazení stěžejních rolí Raněvské a Lopachina. Střet odcházejícího a nastupujícího (Raněvská višňový sad ztrácí, Lopachin ho kupuje) vyznívá jako pokleslá karikatura.
Barboru Lukešovou jsem zatím vždy viděl hrát s niterným "angažmá", tentokrát ztvárnila jednu z nejslavnějších čechovovských postav s povrchně ordinérní falší, spoutaná navíc v křeči jakoby cizineckého přízvuku. Marcel Rošetzký nepřipomíná nastupující dravou sílu venkovského Ruska ani náhodou, svým psychofyzickým typem se hodí spíš ke ztvárňovaní dekadentních hejsků. Ondřej Pavelka v komediální variaci na Gajeva, bratra Raněvské, profesně obstál, jeho postava však jako by do inscenace zabloudila odjinud.
Nemohu si odpustit jednu výtku, možná staromilsky hnidopišskou. Víří-li během celého třetího dějství v pozadí pokojíku taneční rej, nelze ho pozorovat úzkým průzorem, který umožní sledovat dění maximálně třetině publika. "Rokokový" Višňový sad se příliš do paměti nevpíše, zvláště zalétají-li vzpomínky k Raněvské Emílie Vášáryové, Somrovu či Chudíkovu Gajevovi, ale také k lopachinovským kreacím Pavla Landovského a Miroslava Etzlera, k mladistvé kontaktnosti ostravských nebo k výsostným scénografiím Aleše Votavy (v Bratislavě) i Guy-Clauda Francoise (Za branou).
Nebuďme však nespravedliví, připomínané ztvárnění obou dívčích partů patří k tomu nejoriginálnějšímu z nevyrovnané čechovovské féerie. Jednou se na výkony Vlasákové a Vondráčkové bude možná také s uznáním vzpomínat.

A. P. Čechov: Višňový sad
Divadlo Rokoko

překlad Leoš Suchařípa
režie Ondřej Zajíc
scéna Adam Pitra
kostýmy Eva Petriková
hudba Miki Jelínek

Premiéra 1. března

Autor:



Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...



GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

GLOSA: Hutka poslal na Zemana smrtku. To už není protestsong, ale nevkus

Jaroslav Hutka (Open Air Music Festival Trutnov 2012)

„Miloš je zhroucený a oči v sloup, z cigaret zvedá se štiplavý čoud, zubatá už na Hrad chvátá,“ zpívá se v novince...

Poslední role. Robert Redford oznámil, že chce skončit s hraním

Robert Redford (Benátky, 1. září 2017)

Oscarový herec a režisér Robert Redford ohlásil konec kariéry. Pro Deadline potvrdil svá slova z rozhovoru v časopisu...

Další z rubriky

Děti okupantů? Turisté v kožichu? V Arše řeší vztah k dnešním „Rusákům“

Záběr z představení Rusáci?

Jak se mladí Rusové žijící v Česku vyrovnávají s naším historickým komplexem? Jak vnímají vlastní minulost? I tyto...

RECENZE: Připadali si jako idioti, tak začali víc poskakovat

Záběr z představení Idiot Syncrasy souboru Igor and Moreno

Jedním ze zahraničních hostů letošního ročníku festivalu Nultý bod byla dvojice Igor and Moreno. Do pražského Divadla v...

Slovácko sa opět nesúdí. Nabídne skleničku vína a trochu melancholie

Milena Steinmasslová a Jozef Kroner v seriálu Slovácko sa nesúdí (1984)

Ústřední postava Divadelního spolku Kašpar Jakub Špalek má chalupu v Němčičkách na Slovácku. A právě na tomto místě,...

Najdete na iDNES.cz