Situace je navíc podobná současné genocidě v súdánském Dárfúru, kde bylo z domovů vyhnáno na milion lidí a zahynulo 50 tisíc osob. Tím dostalo dílo velmi aktuální a nový náboj.
Autoři přitom stáli při svém pobytu v největší africké zemi před nelehkým úkolem, když se ocitli tváří v tvář každodennímu zoufalství a bezmoci místních obyvatel. Navíc museli čelit neochotě úřadů.
Navštívili například jihosúdánské městečko Rumbek, které bylo v roce 1996 obsazeno armádou a o rok později osvobozeno.
Kromě nedostatku potravin a základních hygienických potřeb tam chybějí také školy. Jedna z nich je ústavem pro demobilizované dětské vojáky, kde se humanitární pracovníci snaží vrátit děti postižené válkou do normálního života.
Na první pohled je knížka autorsky i tematicky roztříštěná, ale spíše je to nakonec k jejímu prospěchu. Vedle Andrewa O'Hagana, Gilese Fodena či válečného reportéra W. F. Deedse, na jehož podnět dílo vzniklo, se zde představují i nonkonformní autoři let devadesátých Irvine Welsh (Trainspotting) a Alex Garland (The Beach), které spojuje revoluční pohled na současnou společnost a její fungování.
Zatímco Garland v povídce Rybí řeka popsal příběh malého chlapce z vesnice, který sní o tom, že znovu potká profesora a architekta, kteří ve vesnici zničené válkou přebývali, Irvine Welsh v novele Nákaza podrobně rozebírá nelítostné mocenské boje kmenů o moc a krutost starého řádu, který se neúprosně řídí klanovou hierarchií.
Kromě kvalitních prací autorů je tato kniha důkazem toho, že i spisovatelé mohou být na správném místě ve správný čas.
Literatura (ilustrační foto) |