Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Vídeňští filharmonikové Mou vlast ochudili, ale i ochutili

  17:58aktualizováno  17:58
Zahajovací koncert letošního Pražského jara měl už dlouho předem punc mimořádné události. Kombinace Vídeňských filharmoniků a Daniela Barenboima, to tu ještě nebylo. Čekalo se tedy, co společně vnesou do Smetanovy Mé vlasti.

Vídeňští filharmonikové a Daniel Barenboim na zahajovacím koncertě Pražského jara | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Cizí orchestry se jistě nezvou do Prahy proto, aby hrály český repertoár „po česku“. Vídeňští filharmonikové jsou navíc – co do hráčských kvalit a vyrovnanosti nástrojových skupin - jednoznačně nejlepší ze zahraničních orchestrů, které kdy Mou vlast u nás provedli. Dirigent Daniel Barenboim pak k celému projektu přistoupil jako k velké umělecké výzvě a z Mé vlasti učinil něco jako téma své letošní sezony.

Koncert ovšem začal bizarní příhodou, která nejspíš vstoupí do dějin stejně jako samotné získání tohoto vídeňského tělesa pro vstupní koncert. Do zvuku harf v úvodu Vyšehradu se totiž začalo hlasitě projevovat malé dítě, které s sebou vzali zahraniční turisté. Dirigent hru přerušil a čekalo se, až rodiče s potomkem najdou východ ze Smetanovy síně.

Napodruhé už všechno klaplo, takže posluchač konečně mohl začít uvažovat, co Vídeňští filharmonikové do Mé vlasti vnesli a o co ji ochudili. Jistěže ji ochudili o zvukovou opulentnost, zakulacenost a onu vřelost, která dýchá z některých starých a ještě starších nahrávek České filharmonie.

Bedřich Smetana: Má vlast

Vídeňští filharmonikové

dirigent Daniel Barenboim

Pražské jaro, Smetanova síň Obecního domu 12. května 2017

Hodnocení­: 80 %

Prostě proto, že jejich zvuk je „vytrénovaný“ na jiném repertoáru, je štíhlý a jasný, což v některých melodických úsecích (třeba v básni Z českých luhů a hájů nebo i ve Vltavě) mohlo působit až ploše. Barenboim si navíc liboval v poměrně velkých kontrastech, které vnášel do všech částí. Před ušima a vlastně i očima se odehrávaly zvraty od divoce rozvířených pasáží až po zpomalené úseky, kdy se tok hudby téměř zastavil, a to doslova, protože Barenboim v podstatě přestával dirigovat.

Dlužno dodat, že čtyřiasedmdesátiletý maestro si tyto „zastávky“ očividně vychutnával. Byla v tom nesporně dávka exhibicionismu a vnějšího efektu na hraně únosnosti, celkové soudržnosti skladby a souladu s notami.

Vyšlechtěný zvuk

Ovšem „Vídeňáci“ vytáhli protihodnotu, kterou mají jenom oni. Nezpívají sice po česku, ale jejich báječně zkultivovaný, svítící a ladný zvuk naplňoval Smetanovu síň a nehrubnul ani v nejvyšších fortissimech. Všechna sóla byla interpretačním zážitkem. Ze své pověstné zvukové kultury hudebníci ani na vteřinu nevypadli a v jejím rámci neustále tvořili. Kdo ví, možná spíš sami od sebe, protože o hudebnících z tohoto orchestru bez šéfdirigenta se traduje, že si umí vzájemně dokonale naslouchat a jsou mistry improvizovaného muzicírování, takže dirigenty ani příliš nerespektují. To někdy vede k nepozornosti a chybám, ale tentokrát se zjevně soustředili a hráli bezvadně.

A možná to bylo právě zásluhou vídeňského muzikantství, zvuku a šarmu, že výsledek nakonec nepřipomínal posunování se od jedné „zastávky“ ke druhé. Že Vyšehrad nebyl nudný, ale pořád se v něm něco dělo. Že ve Vltavě okouzlil svou líbezností rej rusalek, stejně jako v Šárce vášnivý milostný výjev svou spontánností. Že české luhy a háje sice postrádaly košatost a syté barvy, nikoli však vnitřní intenzitu. Že Tábor a ještě více Blaník se stal skutečně efektním vyvrcholením. Že to celé byla tak trochu opera, ne však laciná opereta. A to je nakonec rozhodující.




Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

Poslední role. Robert Redford oznámil, že chce skončit s hraním

Robert Redford (Benátky, 1. září 2017)

Oscarový herec a režisér Robert Redford ohlásil konec kariéry. Pro Deadline potvrdil svá slova z rozhovoru v časopisu...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Další z rubriky

Raritní Bob Dylan odhaluje svou pouť od kytary ke kapele

Bob Dylan ve 2. polovině 60. let (z knihy Kdo je ten chlap?)

Vyloženě rané nahrávky z newyorských hospod i šokující vystoupení na festivalu v Newportu, kdy se písničkář vybavil i...

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Najdete na iDNES.cz