Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vídeňská filharmonie české hudbě rozumí

  1:00aktualizováno  1:00
Velkolepě začal v Brně hudební festival Moravský podzim, letos zaměřený na hudbu Janáčkovu a Dvořákovu, který si k provedení skladeb obou letošních jubilantů přizval Vídeňskou filharmonii. Zvláštnost interpretačního pohledu "odjinud" umocnil dirigent Nikolaus Harnoncourt.

Většinu života se specializoval na co možná nejvěrnější dobové provozování staré hudby, několik posledních let se však věnuje také romantikům a hostuje u předních světových symfonických těles.

V první půli zazněla kantátová díla. V Dvořákově Te Deum předvedl orchestr poutavou hru se zvukem, který byl zřejmě i díky dirigentově předchozí specializaci zásadním prvkem v interpretační koncepci.

Celkové pojetí nebylo příliš romantizující, mírný a přímočarý zvuk bicích (tympány) upomínal spíš na autentická provádění děl Händelových. Ve středních částech byla zvolena krajně pomalá tempa, která však nepodlehla svodům romantických manýr. V podobném duchu se neslo také Janáčkovo Věčné evangelium.

Místy sice bylo poznat, že hudebníci mají skladbu nastudovanou nově, nicméně mistrovství, s jakým se sólové nástroje doslova vrhaly do nesnadných nápěvkových "breaků", nezapřelo orchestr s bohatou janáčkovskou interpretační tradicí.

Parádní výkon v obou dílech odvedl Český filharmonický sbor Brno. Jeho barevné, dynamické i výrazové možnosti doznaly za poslední rok značných pokroků. Solidní výkony všech tří pěvců (Ľuba Orgonášová, Ľudovít Ludha, Ivan Kusnjer) poněkud oslabila obtížná akustika Janáčkova divadla, kterému příliš nesvědčí jinde rozšířená praxe umísťování sólistů za orchestr.¨

Pravou českou taneční selankou byla ve druhé půli Dvořákova osmá symfonie. V menším obsazení smyčců se podařilo nevídaně rozkrýt i ty nejjemnější barevné nuance, aniž tím utrpěl celkový strhující rytmický vír skladby. Vídeňští s Harnoncourtem dokázali, že Dvořák je i jejich autorem a skvěle mu rozumějí.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kapela Tichá dohoda
RECENZE: Hlasitá revoluce je prostě Tichá dohoda ze starých dob

Tichá dohoda po letech vydává desku s novou zpěvačkou a starým zvukem. Album nazvané Hlasitá revoluce je svěží závan doby, kdy světu vládly kytary.  celý článek

Michal Hrůza na Špicberkách
VIDEO: Plodková na toulkách po Špicberkách, Hrůza představuje Polárku

Jeden z nejoblíbenějších autorů české populární hudby a zpěvák Michal Hrůza posílá do světa další singl z alba Sám se sebou nazvaný Polárka. Klip se natáčel na...  celý článek

Scéna z inscenace Mozartovy Kouzelné flétny v Metropolitní opeře, uprostřed...
RECENZE: Je Kouzelná flétna rasistická a sexistická? V New Yorku to neřeší

Sezona kinopřenosů z Metropolitní opery pokračovala Mozartovou Kouzelnou flétnou. V New Yorku se hraje jako fantasmagorická podívaná „pro celou rodinu“. Je v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.