Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vídeň zve na procházku s Rembrandtem

  0:01aktualizováno  0:01
Ve vídeňské Albertině otevřena svým rozsahem velkolepá výstava obrazů slavného holandského mistra Rembrandta van Rijna. A jako vždy, když je uspořádána souhrnná výstava slavných starých mistrů, objeví se dohady o pravosti jejich obrazů.

Zajímavostí je, že v roce 1822 měla Albertina ve vlastnictví 141 Rembrandtových obrazů, v roce 1954 se hovořilo už jen o 64 podepsaných obrazech a dnes je pravost potvrzena u 41 obrazů. Nejinak jsou na tom velké galerie v New Yorku, Paříži, Berlíně či Londýně. Například Mnichov se dříve chlubil 373 obrazy, dnes hovoří pouze o 14 dílech.

Vídeňská Albertina shromáždila soubor z padesáti galerií a soukromých sbírek. Kolekci dominuje velký autoportrét z roku 1652, majetek Kunsthistorisches Museum ve Vídni, obraz Flora z londýnské Národní galerie (1632), Krajina s kamenným mostem z let  1638-40 z Amsterdamu a madridská Sophonisba (1634). A také rytiny Ležící lev, Portrét čtoucího Tita a Starý muž s turbanem.

Celá výstava má přísný řád - chronologický i tematický. Nejprve se návštěvníci podívají Rembrandtovi do tváře v oddíle autoportrétů. Při nich se Rembrandt pečlivě učil práci se světlem a stínem, kupoval a shromažďoval Dürerovy obrazy a z nich studoval jeho mistrnou práci světla a pozadí.

Sám sebe Rembrandt portrétoval více než osmdesátkrát; nešlo jen o šetrnost při placení modelům, spíše o klid na práci a možnost soustředění, která jej vedla k obrazům vlastní tváře. Na sobě sám nejlépe studoval možnosti  malby a působení barev.

Vedle autoportrétů jsou na výstavě k vidění studie postav, akty, zobrazení zvířat, mytologické a náboženské motivy a nakonec krajiny.

Ve všech malbách se zračí Rembrandtova duševní dimenze. Ta vytváří spirituální charakter náboženských výjevů i charakteristik postav a nabízí vše, k čemu je duševní obzor nakloněn: pokoru, úctu, zvědavost a vnitřní napětí. Z pláten čiší dokonalá souhra talentu, schopností i využití malířských technik, s nimiž se zcela záměrně a plánovitě pracuje.

U rytin je tomu jinak. Zde se Rembrandt jeví více živelný, méně předvídá a plánuje, pracuje zjevně spontánněji než u maleb - na jedné z rytin se například chobot slona otáčí nepřirozeně do písmene U okolo jiného chobotu. V souhrnu to však není podstatné, vždyť Rembrandtovi šlo jen o vyjádření pohybu, síly a dynamického okamžiku. Ostatně v tom je jeho odkaz dodnes zřetelný a poučný.

Nad velkým portrétem Flory se stojí za to zdržet delší dobu a pozorovat detaily portrétního vyjádření. Také tady pracoval Rembrandt se stínem, zejména ve tváři a na rukou. Obrácená kytice nám jen letmo dává tušit své krásy a barevně dokonale harmonicky ladí s jemnou výšivkou bohatého roucha. Tento ženský portrét patří k nejkrásnějším malířským dílům.

Rembrandt: Autoportrét, 1658.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Krištof Kintera, We All Want to Be Cleaned, 2017
OBRAZEM: Rudolfinum slaví stou výstavu. Otevírá ji Krištof Kintera

Krištof Kintera se veřejnosti vepsal do paměti pomníkem věnovaným sebevrahům pod Nuselským mostem. Nyní výrazný český umělec otevírá svým dílem jubilejní stou...  celý článek

Obraz Chudý kraj od Maxe Švabinského na výstavě Světlo v obraze v Jízdárně...
VIDEO: Na Pražském hradě jsou k vidění stovky tváří impresionismu

V Jízdárně Pražského hradu začíná v pátek výstava Světlo v obraze, která si dala za cíl zeširoka představit český impresionismus. Kromě stovek děl českých...  celý článek

Luba Bakičová
OBRAZEM: Křehká síla skla jde do aukce. Oslňuje a hraje barvami

Od začátku října návštěvníky pražského Tančícího domu oslňují sklářské poklady vystavované v rámci třetího ročníku Křehké síly skla. Už tento čtvrtek jdou díla...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.