Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vídeň zajímají média a nové mocenské struktury

aktualizováno 
V í d e ň (Od našeho zvláštního zpravodaje) - Na první pohled "suchá" výstava Translocation: (new) media/art, která byla minulý týden otevřena ve významné vídeňské galerijní instituci Generali Foundation, vypovídá o vnitřních pohybech evropské kultury víc než exkluzivní "skandál" kolem Senzace v londýnské Královské akademii či její benevolentní přijetí v Berlíně.

Na jednom pólu uměleckého života prostě stojí kapitálově silné marketingové výstavní tahy a na straně druhé expozice a projekty, jež se pokoušejí prozkoumat terén definovaný novými médii stejně jako sociální skutečnost Evropy deset let po pádu berlínské zdi.
Právě výstavu a k ní vázané sympozium na téma translokace, iniciované vídeňským čtvrtletníkem Springerin, výrazně poznamenal zájem o postižení postkomunistické skutečnosti středo- a východoevropského kulturního prostoru. Expozici uvádí videosestřih dokumentárních záběrů, na němž se vedle sebe ocitají pád berlínské zdi, "spartakiádní" videoklip Pražského výběru, konec diktátora Ceaušeska, sarajevské avantgardní divadlo, staří dobří Plastic People Of The Universe či volební zpěv Vladimíra Mečiara a jeho týmu. Už z této citlivé dokumentární koláže, která se zdržuje komentáře - přitom však přesně vystihuje bolavá místa postkomunistického prostoru -, vyplývá, že "západní" nadšení pro východní Evropu z přelomu osmdesátých a devadesátých let a zdvořile projevovaný nezájem, s nímž se lze setkat v poslední době, reprezentují jen jeden aspekt vztahů mezi bývalým "ostblokem" a Evropou.
Organizátorům slouží jen ke cti, že základ výstavy tvoří materiály ze soukromých archivů z Bulharska, Slovinska, Česka a Polska. Dokonce i na sympoziu převažovali hosté: umělce a teoretiky z Lublaně, Varšavy, Tallinnu, Prahy a Tirany "jen" doplňovaly osobnosti z Německa, Británie a Spojených států.
Nová média, jež tvoří v případě tohoto projektu pomocný úběžník, vystupují zdrženlivě a jejich novost není chápána ve vztahu k technologii, ale ke společenskému dosahu. Vybrané videoprojekce z Polska a Slovinska neudivují náročným provedením, ale snahou využít médium jako nezastupitelný prostředek komunikace. Rakousko zastupuje na výstavě CD ROM dokumentující činnost skupiny Hilus, která analyzovala vizuální kódy nejrůznějších institucí.
Vedle nových médií jako fenoménu, jenž výrazně ovlivnil způsob komunikace a uměleckých strategií, vstupuje v projektu Translocation do hry především nové porozumění pro společenské pozadí uměleckých aktivit, k němuž po opadnutí euforie zejména přispěly tragické události v bývalé Jugoslávii, nacionalizace Slovenska či projevy "mentální normalizace" v Čechách. "Jestliže po roce 1989 zanikly protiklady mezi východní a západní Evropu, soupeření mezi kapitalismem a socialismem, mediálním liberalismem zde a státní kontrolou informací tam, je o to důležitější se ptát, jaké nové mocenské struktury se v posledních letech vyvinuly na místě někdejšího binárního modelu," zdůvodňují koncept pořadatelé.
Přesto na výstavu zařadili i dokumentaci neoficiálních výtvarných akcí ze sedmdesátých a osmdesátých let a prezentaci i v Česku téměř neznámých samizdatů z oblasti výtvarného umění a architektury, jež pocházejí z archivu nynějšího prorektora pražské AVU Jiřího Ševčíka. Tím prokázali vnímavost ke specifické dimenzi společenské zkušenosti umělců z "ostbloku", která se stává znovu a znovu zdrojem různých nedorozumění, a v jeho důsledku také ukřivděného separatismu zdejší, zejména starší umělecké komunity.

Autor:



Nejčtenější

Film s Kevinem Spaceym utržil za první den v kinech jen 126 dolarů

Kevin Spacey ve filmu Billionaire Boys Club

Herec Kevin Spacey obviněný ze sexuálního nátlaku utrpěl další ránu ve své kariéře. Novinka Billionaire Boys Club, v...

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...



GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Zemřel český dýdžej Michal Maudr známý pod přezdívkou DJ Loutka

DJ Loutka

Ve věku 51 let zemřel jeden z nejznámějších českých dýdžejů a výrazná postava tuzemské taneční scény Michal Maudr,...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Další z rubriky

V 93 letech zemřela Luba Skořepová, herečka zkoumající záhady přírody

Luba Skořepová

Ve věku 93 let zemřela herečka Luba Skořepová. Hrála v Národním divadle, desítky postav vytvořila i v televizních...

V Ománu zemřel známý 28letý DJ Avicii, proslavil ho hit Levels

V Ománu zemřel 20. dubna 2018 ve věku 28 let švédský DJ Avicii, jehož občanské...

V Ománu zemřel ve věku 28 let švédský DJ Avicii, jehož občanské jméno je Tim Berling. Oznámila to jeho tisková mluvčí.

Zemřela Eva Gorčicová, hlas známý z Dallasu či Star Treku

Eva Gorčicová v muzikálu Charleyova teta v Městském divadle Brno

V úterý 22. prosince odešla další z hereček Městského divadla Brno, pětašedesátiletá Eva Gorčicová. Talentovaná...

Najdete na iDNES.cz