Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vesnice a banality našeho světa

  0:01aktualizováno  0:01
Pod výmluvným názvem Vesnice, vystavuje známá česká dvojice fotografů Lukáš Jasanský (1965) a Martin Polák (1966) 53 černobílých snímků z let 2001-2003 v pražské Galerii Jiří Švestka. Již jejich dřívější kolekce vzbudily ohlas i na zahraniční scéně.

Ti, kteří pod názvem Vesnice očekávají výjevy se sociálním podtextem, známé z fotografií Martina Koláře či Jindřicha Štreita, budou nejspíš zklamáni. Pohled Jasanského a Poláka je zcela jiný.

Sledujeme-li vývoj jejich společné tvorby, je v jejich dílech patrná práce s banalitou, záměrné posuzování obrazu okolního "všedního světa" z pohledu nezúčastněného diváka, s jakoby nechtěnou ironií.

Po Pragensiích a Zemské fotografii se autoři zaměřili na vesnické detaily - především stavení, která pozorují bez cynismu i umělecké licence. V přesně dodržovaných kompozicích zobrazují černobílá venkovská zátiší jakoby beze smyslu, bez záměru.

Tento pohled je pro zkušené fotografy vlastně velmi těžký. Nepřidávat emoce, nespekulovat, tvořit osu mimoděčných pohledů.

O banalitě fotografií i jejich ironickém ladění lze nicméně jenom spekulovat. V některých starších sériích autoři záměrně vytvářeli komentovaný vtip. Nyní znejisťují diváka texty katolického básníka Jana Čepa (1902-1974), kterými výstavu doplnili.

"Nezapomínejme však, že podoba tohoto příštího světa klíčí z našich nynějších nejtajnějších myšlenek, že už je skryta v hrdinských úmyslech a snech našeho srdce," končí první z úryvků. I z dalších vyplývají některé motivy tvorby Jasanského s Polákem.

Kromě jakési nepřiznané či skrývané emoce a pocitu nevyslovitelnosti k nim patří pokus o zachycení souvislosti lidských dějin či znamení, která člověk podvědomě svou činností zanechává.

Podoba našeho světa může člověku pomoci orientovat se sám v sobě, "napravit, co bylo uděláno špatně". Toto poznání, pokud jsme schopni dobře vidět, nás však může vést k určité bezmocnosti.

I o té vypovídají fotografie cyklu Vesnice: právě proto, že vytvářejí dojem nezúčastněnosti. Stojí jako jedna velká otázka: Co to znamená? Proč takhle vypadá naše skutečnost? Vypovídá to něco o nás samých? Dá se to pojmenovat? Ano, takto lapidárně, jak to provádí Jasanský s Polákem, to smysl má.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Světoznámý malíř a grafik Dimitrij Kadrnožka ve svém podkrovním ateliéru v...
STAŘÍ MISTŘI: Malíře pocitů a erotiky Kadrnožku měli za agenta CIA i StB

Malíř Dimitrij Kadrnožka se měl původně stát farářem, ale z jezuitského lycea ho pro drzost vyhodili. Syn hrdiny od Zborova za války pomáhal v protinacistickém...  celý článek

Skica, která by mohla být předlohou Mony Lisy od Leonarda Da Vinci.
Leonardo Da Vinci možná Monu Lisu původně nakreslil bez oblečení

Italský malíř Leonardo da Vinci si možná Monu Lisu, patrně nejslavnější portrét všech dob, nejdřív načrtl uhlem jako nahou ženu. Experti v pařížském muzeu...  celý článek

Papírové hlavy z řady Lowpolya a jejich autor Ivan Zabíral
V kadeřnictví se nemusí jen stříhat vlasy. Mohou sem i zvířecí hlavy

Se zajímavým konceptem do Prahy přišel kadeřnický salon Joshua. Ve svých prostorách se rozhodl otevřít dočasnou, takzvanou pop up galerii. Od minulého týdne...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.