Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Od castingu ke kýblu. Chýlková sleduje pád ambiciozní ženy

  14:53aktualizováno  14:53
Ivana Chýlková se v pražském divadle Studio DVA představila jako žena, kterou semelou její vlastní ambice a pracovní nasazení.

Záběr z kostýmové zkoušky inscenace Zelenkovy hry Věra | foto: Václav Beran, divadlo Studio DVA

Syndrom vyhoření. Žena, která kariéře obětovala rodinu i možnost mít děti. Intimní vztahy a hovory, jejichž intenzitu určují intervaly mezi dalším zazvoněním pracovního telefonu. Není divu, že hra Petra Zelenky zaujala i ve Francii. Autor v ní syrově vylíčil úskalí dnešní doby, kdy často bývají velká úspěšná kariéra a úspěšný soukromý život v přímém rozporu. Pro ženy to platí dvojnásob, proto se ústřední postavou hry, kterou Zelenka nejdřív uvedl v Jihočeském divadle pod názvem Job Interviews, stala Věra, vedoucí castingové agentury.

V zahraničí se hra proslavila pod stručnějším jménem hlavní hrdinky a jako Věru ji od podzimu uvádí i pražské Studio DVA v režii Alice Nellis.

Fotogalerie

Zdejší podání stojí a padá s představitelkou hlavní hrdinky, tedy s Ivanou Chýlkovou. Ta po celou dobu nesleze z jeviště, je středobodem děje, který se okolo roztáčí se zvyšující se intenzitou. A podobně jako se kolem ní míhají jednotlivé události, střídají se i ostatní postavy. Bolek Polívka, Jana Stryková, Martin Pechlát či Marika Šoposká – ti všichni představují hned několik postav Věřina života. S kostýmy si tvůrci příliš hlavu nelámou, divák se tak místy může v jednotlivých postavách ztrácet. Ale možná je to účel, snad kromě umírajícího otce (výrazný Bolek Polívka) totiž všichni s Věrou komunikují jen na každodenní povrchní bázi, naši hrdinku jen míjejí a i jí samotné jakoby splývají.

První polovina hry doslova rozdává karty – Věře v hektické pracovní pozici dochází dech a definitivně jej utne vyhazov lidmi z nadnárodní agentury. Divákům se dostává standardního lineárního, lehce se táhnoucího děje. Ten občas oživí vtipný Zelenkův dialog a především svěží scéna Matěje Cibulky s výrazným motivem měnících se obrazovek.

Věra

Studio DVA divadlo

premiéra 12. října 2017

režie: Alice Nellis

hrají: Ivana Chýlková, Boleslav Polívka, Martin Pechlát / Roman Zach, Jana Stryková, Martin Kubačák, Marika Šoposká, Sabina Remundová, Petr Stach / Kryštof Hádek

Hodnocení­: 65 %

Zelenkova hra dostává ten správně hořkosladký nádech až ve druhé polovině, kde se Věřin život definitivně zlomí. Chýlková se nebojí expresivních poloh (scéna ve výtahu) a podává svou hrdinku velice uvěřitelně jako zklamanou a opuštěnou ženu, jejíž největší dilema nakonec spočívá v tom, zda své švagrové vybere peněženku, či nikoli.

„Dřív jsem doma myla podlahu zadarmo, teď ji myju za peníze,“ pronese Věra při práci v zaplivaném baru. I v těch nejbolestnějších chvílích se na humor nezapomíná. Takže i když Věra nabízí jeden beznadějný osud, činí tak ve srozumitelném a dobře stravitelném hávu.




Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Pěkný ročník. Přesto karlovarský festival tančí nad propastí

Dojatý Jaromír Hanzlík přebírá ocenění za přínos českému filmu od Jiřího...

Závěr 53. karlovarského festivalu, který na ČT1 sledovalo 257 tisíc lidí, zářil od show bratrů Cabanů přes náš úspěch v...

Alkohol může být zrádný, popsal David Švehlík Za scénou

Švehlík byl ve Varech hostem natáčení dalšího dílu našeho pořadu Za scénou,...

Ve čtvrtek do českých kin zamíří snímek Úsměvy smutných mužů, který vznikl podle stejnojmenné knihy spisovatele Josefa...



Zemřel herec Václav Glazar, proslavil se v kostýmu jeptišky v Kameňáku

Z filmu Kameňák

Václav Glazar zemřel ve středu, bylo mu 65 let. Informaci přinesl režisér Zdeněk Troška, jehož série filmových Kameňáků...

Mamma Mia! Muzikál je zpět, se Streepovou, Brosnanem i babičkou Cher

Záběr z pokračování snímku Mamma Mia!

Filmařsky sice žádná sláva, ale nakažlivá nálada, výteční herci a písně skupiny ABBA vylepšili před deseti lety...

VIDEO: Buď zemře hladem, nebo mezi žraloky. Útěk znovu zkusí Motýlek

Motýlek

Koncem září přijde do kin nová verze slavného dramatu Motýlek. Roli muže, který se snaží uprchnout z trestanecké...

Další z rubriky

RECENZE: Hybnerová a Táborský se v Ungeltu topí mezi realitou a snem

Vanda Hybnerová a Miroslav Táborský v inscenaci hry Život podle Jonesových

Na pole jiné dramatiky chtělo pražské Divadlo Ungelt vstoupit uvedením hry Život podle Jonesových. Kus s Vandou...

RECENZE: Rytmický kabaret. Spojení Villona s Maupassantem má smysl

Z prvních zkoušek inscenace Slečna Fifi, herci jsou ještě bez kostýmů

Venku prší, déšť bubnuje do oken a pruští vojáci se na francouzském zámku Uville silně nudí. Ideální příležitost pozvat...

Komediant i intelektuál. Miroslav Horníček dostává ke stovce svůj komplet

Taras Kuščynskyj: Miroslav Horníček (70. léta)

Blížící se sté výročí narození Miroslava Horníčka chce oslavit rozsáhlý třídiskový komplet nazvaný Dobře odtajněný...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz