Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Od castingu ke kýblu. Chýlková sleduje pád ambiciozní ženy

  14:53aktualizováno  14:53
Ivana Chýlková se v pražském divadle Studio DVA představila jako žena, kterou semelou její vlastní ambice a pracovní nasazení.

Záběr z kostýmové zkoušky inscenace Zelenkovy hry Věra | foto: Václav Beran, divadlo Studio DVA

Syndrom vyhoření. Žena, která kariéře obětovala rodinu i možnost mít děti. Intimní vztahy a hovory, jejichž intenzitu určují intervaly mezi dalším zazvoněním pracovního telefonu. Není divu, že hra Petra Zelenky zaujala i ve Francii. Autor v ní syrově vylíčil úskalí dnešní doby, kdy často bývají velká úspěšná kariéra a úspěšný soukromý život v přímém rozporu. Pro ženy to platí dvojnásob, proto se ústřední postavou hry, kterou Zelenka nejdřív uvedl v Jihočeském divadle pod názvem Job Interviews, stala Věra, vedoucí castingové agentury.

V zahraničí se hra proslavila pod stručnějším jménem hlavní hrdinky a jako Věru ji od podzimu uvádí i pražské Studio DVA v režii Alice Nellis.

Fotogalerie

Zdejší podání stojí a padá s představitelkou hlavní hrdinky, tedy s Ivanou Chýlkovou. Ta po celou dobu nesleze z jeviště, je středobodem děje, který se okolo roztáčí se zvyšující se intenzitou. A podobně jako se kolem ní míhají jednotlivé události, střídají se i ostatní postavy. Bolek Polívka, Jana Stryková, Martin Pechlát či Marika Šoposká – ti všichni představují hned několik postav Věřina života. S kostýmy si tvůrci příliš hlavu nelámou, divák se tak místy může v jednotlivých postavách ztrácet. Ale možná je to účel, snad kromě umírajícího otce (výrazný Bolek Polívka) totiž všichni s Věrou komunikují jen na každodenní povrchní bázi, naši hrdinku jen míjejí a i jí samotné jakoby splývají.

První polovina hry doslova rozdává karty – Věře v hektické pracovní pozici dochází dech a definitivně jej utne vyhazov lidmi z nadnárodní agentury. Divákům se dostává standardního lineárního, lehce se táhnoucího děje. Ten občas oživí vtipný Zelenkův dialog a především svěží scéna Matěje Cibulky s výrazným motivem měnících se obrazovek.

Věra

Studio DVA divadlo

premiéra 12. října 2017

režie: Alice Nellis

hrají: Ivana Chýlková, Boleslav Polívka, Martin Pechlát / Roman Zach, Jana Stryková, Martin Kubačák, Marika Šoposká, Sabina Remundová, Petr Stach / Kryštof Hádek

Hodnocení­: 65 %

Zelenkova hra dostává ten správně hořkosladký nádech až ve druhé polovině, kde se Věřin život definitivně zlomí. Chýlková se nebojí expresivních poloh (scéna ve výtahu) a podává svou hrdinku velice uvěřitelně jako zklamanou a opuštěnou ženu, jejíž největší dilema nakonec spočívá v tom, zda své švagrové vybere peněženku, či nikoli.

„Dřív jsem doma myla podlahu zadarmo, teď ji myju za peníze,“ pronese Věra při práci v zaplivaném baru. I v těch nejbolestnějších chvílích se na humor nezapomíná. Takže i když Věra nabízí jeden beznadějný osud, činí tak ve srozumitelném a dobře stravitelném hávu.




Nejčtenější

Televize Prima stáhne pořad 1 proti všem, čekala od něj víc diváků

Moderátoři pořadu 1 proti všem

Vlajková loď podzimu, jak TV Prima označovala svou novinku 1 proti všem, předčasně končí. Interaktivní tipovací soutěž,...

Zemřel malíř Libor Vojkůvka. Proslavil se i díky cestování

Malíř Libor Vojkůvka (2009)

Vystudoval zahradnictví, ale proslavil se jako malíř samouk. Sám se považoval i za cestovatele, sběratele, akvaristu,...



Zemřel zpěvák Vláďa Šafránek. Zpíval v Harleji, založil Walda Gang

Zpěvák Vláďa Šafránek zemřel v šestačtyřiceti letech

V šestačtyřiceti letech zemřel hudebník Vladimír Šafránek, zakladatel populárního uskupení Walda Gang. Známý byl i z...

Klín z provokativního obrazu patří milence diplomata. Chtěl ji do sbírky

Návštěvníci galerie si prohlížejí obraz Původ světa od Gustava Courbeta.

Experti se dlouho dohadovali, které dámě patří klín vyobrazený francouzským malířem Gustavem Courbetem ve slavném díle...

Václav Postránecký kvůli nemoci končí v seriálu Krejzovi i v Receptáři

Václav Postránecký v seriálu Krejzovi

Ač v seriálu Krejzovi hraje klíčovou hlavu rodiny, musí se Václav Postránecký se svou rolí rozloučit. „Bohužel ho nemoc...

Další z rubriky

OBRAZEM: Kabely v šatně, Kytice v metru. Národní sází na výrazné plakáty

Plakát k inscenaci Kytice

Estetika zákulisí, šaten, ale i metra a eskalátorů. Činoherní premiéry, které chystá Národní divadlo pro rozbíhající se...

Pojďte dál, já už nežiji. Divadlo nabízí osm pokojů plných pozůstalosti

Z představení Nachlass – Hry bez osob

Německé slovo Nachlass označuje pozůstalost, tedy vše, co po sobě zesnulý zanechá. Stejně se jmenuje i představení,...

Cynická groteska. Když konec světa přežije jen technik s hlasatelkou

Iva Pazderková a Daniel Krejčík na plakátu k představení Po konci světa

Záblesk, oheň, smrt. Armagedon. Fatálně začíná novinka divadelního spolku SpoluHra, který hru Dennise Kellyho Po konci...

Najdete na iDNES.cz