KDE JSOU TY DOBY
Na koncertní vzepětí v letech 1995 až 97, kdy si v republice podávali dveře Rolling Stones, Michael Jackson či U2, vzpomínají pořadatelé s nostalgií. "Pro nás je rozhodující cena umělců. Jejich honoráře se zdražily zásluhou vysoké ceny amerického dolaru. Velkých koncertů, které si žádají značné náklady, bude letos spíše ubývat," míní Jaroslav Stanko, šéf agentury 10:15 Promotion, která přiveze 5. února do Prahy britskou skupinu Levellers a v březnu švýcarskou kapelu The Young Gods.
Ani letos nebude festival Jam, který se konal naposledy v roce 1999 v pražské lokalitě Džbán a jenž byl proslulý velkou koncentrací zahraničních kapel. "Neseženeme dost peněz," říká Stanko. Projekt Jam stojí i padá se silnou podporou sponzorů.
"Koncertní krize zatím trvá, lidi moc nechodí, ale zájem se začíná trochu zvedat. Letošní rok by mohl být zlomový," věří Robert Porkert, ředitel agentury Interkoncerts. Jedinou loňskou jistotou pro něho byli mimopražští fandové, kteří se vypravili do hlavního města za metalovými idoly. "Přijelo hodně lidí z Moravy, dorazila k nám také spousta Poláků," vzpomíná Porkert. Letos vsadil na elektrorockového šílence jménem Marilyn Manson, který se v hlavním městě zjeví 11. února. V zemi, kde zdomácněli pekelní lomozníci Kiss nebo rachitický rockový démon Ozzy Osborne, je to celkem logický promotérský tah.
"Střední koncerty pro dva až tři tisíce lidí se stanou běžným jevem sezony," říká Stanko. Nabídka na první pololetí roku 2001 tomu zatím odpovídá. Přijedou staří punkoví harcovníci The Stranglers, kteří koncertují v pražském Lucerna Music Baru 9. února, den poté se v jiném metropolitním klubu Rock Café objeví ostrá rocková sestava Sick Of It All.
Pokračovat by měla koncertní série United Colours Of Akropolis, která do pražského Paláce Akropolis dovedla umělce z oblasti world music. "Zatím čekáme, jak dopadne jednání o dotacích. S koncerty začneme asi na jaře, kdy přijede například Habib Koité z Mali," říká dramaturg Jiří Smrček.
Také Womad, přehlídka etnické hudby a world music, která měla loni v září premiéru na Letné, patrně vstoupí do svého druhého ročníku. "Budeme potřebovat sponzory, zatím jsme na dobré cestě," míní Michael Havas, majitel festivalové licence na Womad.
Kromě Prahy se během posledních let na hudební mapě republiky vyprofilovala zvláště Ostrava, Brno, Olomouc, Zlín, Plzeň, Valašské Meziříčí nebo bluesový Šumperk. I zde pořadatelé plánují větší koncerty, o které se budou zajímat fandové z celé republiky. Například zlínský klub Golem pozval na 24. března kytaristu a zpěváka Alvina Lee z někdejší veteránské britské skupiny Ten Years After, v dubnu zde očekávají polskou legendu SBB. Brno ovšem vytáhlo velkou kartu: zpěváka Stinga, který 20. června vystoupí se svou skupinou v tamější hale Rondo.
TANEČNÍ PARTY LÁKAJÍ
Zatímco loni tedy rocková a popová scéna zažívala útlum, taneční party, jejichž program obvykle mají v rukou diskžokejové, prožívaly obrovský rozmach. "Nepřímo nám pomohl skandál kolem technoparty v Lipnici. Velká média se o taneční scénu začala více zajímat, o diskžokejích se rozepsaly hudební časopisy," říká Josef Sedloň z agentury Lighthouse. Sedloň očekává, že tyto akce letos přilákají ještě více lidí do prostor, jako jsou kryté doky v Praze-Libni, ostravské výstaviště či opuštěné haly továren. V létě se jistě znovu roztančí celý břeh Máchova jezera. "Na party chodí tolik lidí nebo možná ještě více než na rockové festivaly," tvrdí Sedloň, který má zatím jasno v pořádání červnové taneční akce u středočeských Proboštských jezer.
"Význam house party a podobných podniků roste. Také u nás se staly běžnou součástí zábavního průmyslu. Pokud se cena vstupenek pohybuje mezi 150 a 200 korunami za lístek, je to pro lidi velmi přijatelné," potvrzuje Jaroslav Stanko. Pro srovnání: vystoupení Američana jménem Marilyn Manson přijde jednoho návštěvníka na 690 korun.
Domácí promotéři se pokusí také o taneční výpad do Británie. Josef Sedloň plánuje vystoupení skupiny Ohm Square v londýnském klubu The End.