Kanadská spisovatelka Alice Munroová

Kanadská spisovatelka Alice Munroová | foto: AP

MINIRECENZE: Dvanáct apoštolů Velkého knižního čtvrtka

• 0
Už pátý Velký knižní čtvrtek 20. března je dosud nejlépe obsazeným ročníkem téhle akce. V jediný den vychází dvanáct zásadních titulů. Nejlepší z nich je povídkový soubor kanadské držitelky Nobelovy ceny i kronika dožití Jaroslava Haška od Ireny Douskové, černým koněm filmová romance. Čtenáři si můžou už teď většinu titulů koupit v elektronické podobě na Knihy.iDNES.cz.

Munroova

ALICE MUNROOVÁ: Drahý život

Povídkový soubor čerstvé nobelistky Alice Munroové je plný výsečí ženských osudů doplněný autobiografickou vsuvkou, poslední čtyři povídky jsou pocitově věrným popisem autorčina dětství. Složité vztahy matek a dcer, zoufalství dětí, které musí poslouchat a nesmějí se ptát. Stručné, přesto mistrovské, neobyčejná kniha o obyčejném životě.
Hodnocení MF DNES: 90 %
Cena: 149 Kč na Knihy.iDNES.cz (e-kniha)

dousková

IRENA DOUSKOVÁ: Medvědí tanec
Poslední měsíce Haškova života na Lipnici z pera Ireny Douskové. Hašek chlastá a lže a nepravosti páchá. Diktuje Švejka, píše šibřinkovou hru o Masarykovi, rýmovačky i geniální zabijačkový proslov o vepřích či pojednání o tvoru zvaném přisírka českomoravská menší. Vesnické typy od hospodského po faráře by mohly být jako z Josefa Lady, jenom příliš klejí a pijí a zvracejí. Dojemné, syrové.
Hodnocení MF DNES: 90 %
Cena: 190 Kč na Knihy.iDNES.cz (e-kniha)

Walter

JESS WALTER: Nádherné trosky
Černý kůň Velkého knižního čtvrtku, nádherná romance Jesse Waltera, velký příběh plný lásky, tajemství i popisu současného i minulého Hollywoodu. „Milion škol vyučuje deset milionů předmětů, milion církví má deset tisíc denominací s miliardou kázání, ale v každém nákupním centru hrají ten samý film.“ Kniha, u níž se čtenář směje trefným přirovnáním a o pár řádek dál pláče dojetím.
Hodnocení MF DNES: 85 %
Cena: 198 Kč na Knihy.iDNES.cz (e-kniha)

Nesbo

JO NESBO: Červenka
Přestože je od začátku nový Jo Nesbo plný mrtvých, nejde o oběti vražd. Dobrou polovinu románu tvoří druhá linie, jež sahá do roku 1942 k leningradským zákopům. Dokonale kombinuje napětí detektivky a klasickou love story, přidává něco z válečného románu a špionážního thrilleru. Jako by se Nesbo v předchozích dílech jen rozehříval a tady už psal naplno. Trochu chybí napětí i mrazivý děs, Sněhuláka ani Levharta Červenka nepřekoná, přesto je to velmi slušná kriminálka.
Hodnocení MF DNES: 80 %
Cena: 229 Kč na Knihy.iDNES.cz (e-kniha)
Ukázka ZDE

Rozner

JAN ROZNER: Sedm dní do pohřbu
Jedna z nejlepších slovenských knih minulého století. Jan Rozner popisuje snad každý pohyb, každý krok, každé slovo toho týdne, kdy mu zemřela žena. Záplava slov, v nichž je nutné kutat a oddělit verše, jež on a jeho žena překládali, od domácích trepek, perzekuci od prázdných konzerv. Detailní tichá kronika, náročné čtení.
Hodnocení MF DNES: 80 %

Lomová

LUCIE LOMOVÁ: Na odstřel
Detektivka v komiksu Lucie Lomové v divadelních kulisách, satira o divadelnících a novinářích. Kritička Dita Oulibská a její manžel kriminální policista vyšetřují smrt na jevišti během premiéry. Autorka hladce a směle používá jak divadelní, tak policejní hantýrku, dynamicky střídá záběry, dokáže v komiksu stvořit drama. Přitom je to velká legrace. Dramatičtí umělci jsou přehnaně dramatičtí, kritikové směšně intelektuální.
Hodnocení MF DNES: 75 %

Urban

MILOŠ URBAN: Přišla z moře
Miloš Urban stvořil nesmírně čtivý román, přestože záhada němé dívky ve žlutých plavkách, jež připlavala na jižní pobřeží Anglie, přestane být záhadou už velmi záhy. Připomíná mystériem šmrncnutou romanci na pozadí eseje o cizincích, respektive o tom, co znamená být cizincem v současné Anglii. Že jde vlastně o detektivku, se ukáže až příliš pozdě na to, aby to mohlo být napínavé, příběh je záměrně okatě vyfabulovaný, přesto podmanivý.
Hodnocení MF DNES: 70 %
Cena: 189 Kč na Knihy.iDNES.cz (e-kniha)

May

PETER MAY: Muž z ostrova Lewis
Druhá část trilogie Petera Maye z drsného skotského ostrova Lewis. Hlavní hrdina Fin sekl s prací u policie a vrací se ke kořenům, jenomže na blatech se najde rašelinou zakonzervovaná mrtvola. Pochmurné, napínavé, jen to autor místy přehání s drásavým patosem.
Hodnocení MF DNES: 70 %
Cena: 197 Kč na Knihy.iDNES.cz (e-kniha)
Ukázka ZDE

Lenormand

FRÉDERIC LENORMAND: Smrt čínského kuchaře
Příběh ze staré Číny od Frédérica Lenormanda. Soudce, obdařený nesnesitelnou matkou a třemi manželkami, řeší smrt v císařské kuchyni. Nečekaně humorné! Všudypřítomné intriky ztěžují život, čtenáře mohou vytáčet, zejména v závěru jako součást rozuzlení. Trocha napětí, hodně kulinářských specialit, tak akorát dějinných reálií, které rozšiřují obzory.
Hodnocení MF DNES: 70 %

Červenák

JURAJ ČERVENÁK: Mrtvý na Pekelném vrchu
Slovenský mág Juraj Červenák popisuje šestnácté století, krvavou lázeň, válku, krutost. Kapitán Joachim Stein a notář Matěj Barbarič se setkávají u pátrání po vrahovi štiavnického zemana, mrtvých je však víc. Dokonalé v detailech, jenomže ty jsou až příliš násilné, knize by prospělo méně máchání mečem a víc vysvětlivek. Jinak ale vydařené středověké mystérium.
Hodnocení MF DNES: 70 %

Cigan

CHAIM CIGAN: Kde lišky dávají dobrou noc I. - Altschulova metoda
Neskutečně komplikovaná próza, která odmění jen čtenáře, kteří mají pořádnou výdrž. Mísí středověk, židovství, Mojžíše i tajná policie, cestování duší, vězeňské cely i návraty v čase. Něco mezi monstrózní konstrukcí Chiny Mievilleho a konspirační teorií vzešlou z kabaly. Chaim Cigan, tajemný autor, jehož životopis uvedený v závěru knihy lze číst jako součást neuvěřitelného příběhu, píše kolosálně, ale jen pro podobně smýšlející fanoušky.
Hodnocení MF DNES: 70 %

Lowery

MARK LOWERY: Jenom ponožky nestačí
Drsnější a chytřejší variace na Poseroutku od Marka Loweryho. Svižné čtení plné fórků (rodiče jsou skrytí nudisté, ale pracují na veřejném odhalení, odtud ten název), zákeřných dětí a frustrujících a frustrovaných dospělých.
Hodnocení MF DNES: 70 %
Cena: 179 Kč na Knihy.iDNES.cz (e-kniha)